nabbsjuan

Alla inlägg den 10 december 2009

Av Flanören utmed Tolken - 10 december 2009 10:20

Idag kom SCB, med sin väljarundersökning för november.

SCB gör två mätningar per år, maj och november.

Urvalet är större, c:a 11000 intervjuade och man bryter ner siffrorna till valkretsar.

Det är den mätning som uppfattas ligga närmast det verkliga läget.


 Procent Valet 2006
C5-2,9*
FP6,5-1,0*
M26,20
KD4,8-1,8*
S36,51,5*
V5,1-0,8*
MP8,43,2*
Övriga7,5

1,8*


Övergripande, kan man glädja sig åt, att de rödgröna får egen majoritet, trots att SD får 5,1%, som gömmer sig i "Övriga".

Mätningen är gjord i skuggan av Maud Olofssons debackel med Vattenfall, men före försäkringsskandalen, där många svårt sjuka är indragna, eller rättare sagt, hotas bli utsparkade.


Det är bara M som klarar sig helskinnade på Allinassidan.

När färsäkringsskandalen rullar upp, tror jag att M får sin släng av sleven.

Hon Husmark-Persson har ju inte sina bästa dagar precis.

Inget av de övriga borgerliga partierna kan skära pipor i vassen.

Tyvärr har (v)i inte tagit tag i denna fråga, liksom bemanningseländet.


Vad som oroar mig mest, är varför inte V lyfter.

Jag tillhör dem som frågar mig vad vi gjort fel, i stället för att skylla på motståndare och media.

Lars Ohly har ju satsat en hel del personliog prestige i partiet, med att göra några nödvändiga egna utspel, samtidigt som han fortfarande bär kommunistdebatten som ett sänke om halsen.

Valplattformen är tydlig i rödgrön riktning.


Jag befarar, att det ute i vekligheten, finns ett stort antal V:are, som inte vill ha det rödgröna samarbetet, "vi vill köra själva", där folk blir förvirrade av ett budskap i medaia och ett annat vid busshållplatsen.

Det börjar knytas nävar i byxfickorna, precis som under Gudrun Schymans ledarskap.


Jag ställer mitt hopp till Jonas Sjösteds återkomst i februari och att partiet är tillräckligt klokt, så att man gör maximalt av situationen.

Det är många som behöver hjälpas åt i uppförsbacken.

Av Flanören utmed Tolken - 10 december 2009 07:00


Veckans tema, gamla brottarbilder Borås BK

 

Kurt Pettersen och Lars Ekström, den framgångsrikaste av Ekströmsbröderna, i landslagskläderna.

  

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards