nabbsjuan

Alla inlägg under maj 2011

Av Flanören utmed Tolken - 31 maj 2011 07:26

Bären har hittills klarat sig bra mot frosten. Nu är det Hallonen som är på tur att slå ut.


 

Av Flanören utmed Tolken - 30 maj 2011 07:16

På några ställen har vi stånd av Dagliljor stående. De utvidgas för varje år.

I går hade de två första blommorna slagit ut, på de varmast placerade.


 

Av Flanören utmed Tolken - 29 maj 2011 07:25

Hostorna, som en gång som småplantor, stod med 35 cm. mellanrum, bildar nu en fullkomlig matta.


 

Av Flanören utmed Tolken - 28 maj 2011 23:45

Veckans tema ljus, föranleder mig att presentera tre bilder med olika ljus från när och fjärran.

Ljuset i Nabbaviken, när vi ska ta vårt morgondopp.

San Gimignano i tidigt morgonljus, sett från balkongen i Tre Stelles lägenhet.

Slutligen ett ljusfenomen i Kalmar sund.

Åsså är det tävling.

Coolstuff.

Klicka på bilderna så blir de större.


       



 

Av Flanören utmed Tolken - 28 maj 2011 22:26

Kyrkbröllop hör inte till vardagsmaten för de flesta, utom dem som yrkesmässigt deltar.

För min del har jag idag bevistat mitt livs andra kyrkbröllop, om man inte räknar in en brottarkompis bröllop i Ramnakyrkan i Borås, där vi tittade in av ren nyfikenhet för c:a 30 år sedan.


Intressant att följa proceduren och upplägget i övrigt.

Det sakrala har ju inte hört till mitt livs huvudbeståndsdelar, men jag har respekt för dem som är utövare.

Utövare var just vad dagens brudpar är och har varit. Sedan pur ungdom har de varit kyrkligt verksamma och även träffades i ett sådant sammanhang.

De har tagit god tid på sig, har sällskapat i 13 år innan de bestämde sig för att gå upp i det äkta ståndet.

Martin, brudgummen, är min brorson och man kunde klart konstatera att föräldrarna var spända och rörda. Lyckades t.o.m fånga en bild, på min bror, som dokumenterar detta.

Ett vackert bröllop, med mycket sång och musik. T.o.m brudgummen framförde en kärlekssång till nyblivna hustrun.

Kyrkan, Fors kyrka, var min konfirmationskyrka och även plats för sju skolavslutningar. Vad gäller framläsningen till konfirmationen, så kommer jag att återkomma, den har en del dråpligheter som jag gärna delar med andra.



       

Klicka på bilderna så blir de större.


Väl inne i Kyrkans hus, vankades det mat och dryck.

En buffé, som smakade alldeles utmärkt och volymen räckte för ombackning.

En hel del tal, som inleddes av dagens båda mödrar, som skickade med livserfarenhet på vägen.

Flanören kunde naturligtvis inte hålla sig.

Jag började med en travestering på de lokala entertainersena, Galenskaparna;

Hej, hej här kommer farbror Kjell, nu ska ni se vad farbror Kjell kan göra,

läsa en Limerick så ni får höra.


Ett brudpar, med brudgum från Gena

In i äktenskapet var lite sena


Hittills har merparten utförts med det digitala

Framtiden bjuder dock på aktiviteter, mer basala


Sådant som helst inte i cyberspace ska skena.


Hemma i kammaren, hade jag en lite vassare variant från början, men efter enskilda och bilaterala överläggningar med hustrun, tog jag hänsyn till den sakrala miljön.

Tiden går fort när man har roligt. Halv åtta skulle brudpar med sällskap vidare till ett av Trollhättans etablisement och det var dags för oss andra att kasta risgryn


På lite större tillställningar i Sjuntorp, träffar man naturligtvis gamla bekanta. Så också denna dag.

De börjar bli lite gamla, några lite gråa vid hjässan, men annars samma människor man har lärt känna genom åren.


Tandraset ja.

Håller på och åtgärdar en inflammation i några tänder fram i underkäken. De är f.n ett provisorium, ska slutrenoveras i mitten av juni.

Under måltiden, måste jag ha bitit lite illa, så att en hel del av täckningen lossade.

Kände inget förrän på hemresan, så det blir att gå till dentisten på måndag och lägga på nytt.

Lite spill får man räkna med.




Av Flanören utmed Tolken - 28 maj 2011 07:53

Våra frösådda Jättevallmo är på gång nu.

En stor knopp sticker upp över de andra.


 

Av Flanören utmed Tolken - 27 maj 2011 16:11

Våra Aklejor står precis i beredskap att slå ut.

ABC Scandinavia börjar en ny runda och börjar som sig bör, med bokstaven A.

A som i Akleja.


  



 

Klicka på bannern, så kommer du till ABC Scandinavia.

Av Flanören utmed Tolken - 27 maj 2011 09:00

Vi har skaffat oss en fredagsrutin. Jag har expeditionstid på PRO mellan 10 och 12. Hustrun går till badhuset och simmar. Sen fixar hon med ev. medlemsärenden, innan vi åker till Coop och handlar. När inköpsrundan är till ända, går vi till resturangen och äter, innan vi passerar kassan. Praktiskt att äta på Coop, då har man eftermiddagen lite mera öppen. Att maten är bra och avslutningen med Espresso är bara ett plus.


I morgon blir det brorsbarnsbröllop i Sjuntorp, Fors kyrka.

Bröllop hör inte till vår vardagssysselsättning.

Senaste bröllopet vi var på, var vårt eget 1967!

Det enda kyrkbröllop jag bevistat, var en kusins 1964.

Vi startar lite lätt hemma hos min bror, före kyrkan, syskon med respektive.

Fors kyrka, är min konfirmationskyrka. Tiden när jag gick och "läste" är värt ett eget blogginlägg, vid tillfälle.


Tur att askmolnet skingras.

Dottern, som varit i Kanada och jobbat, flyger hem från Montreal i kväll(natt) och vi har dryftat molent senaste veckan.

Hon bryr sig inte så mycket, "då får jag väl flyga andra vägen och ta tåg sista biten".

Nu blir det över Atlanten och Max får hem sin mamma i tid.

Han har börjat vänta, ja inte så mycket på henne, som alla kläder hon köpt åt honom.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards