nabbsjuan

Alla inlägg under januari 2016

Av Flanören utmed Tolken - 30 januari 2016 09:30

 

Polisen finns på land, i vatten och luft. I alla fall fläckavis.


När vi skulle åka in till stan i torsdags eftermiddag ,hörde vi ett buller bakom skogskanten. Snart dyker helikoptern upp och eftersom kameran var med så blev det några bilder.

Vi skulle in till PRO-träffen för yngre medlemmar.

Träffen blev mycket lyckad. Vi hade bra duskussioner om verksamhet och vad vi förväntade oss av medlemsskapet.

Lars Erik Frendberg, från Trollhättan, bidrog påtagligt genom sina sånger och inte minst med historier.

Vi noterade, från trakterna som jag är, att det finns lika många Frendbergs i Trollhättan, som Skarsgårds i Hollywood.

Kvällen bjöd också på mat och dryck. Vårt första serveringstillstånd i Simonsland blev väl använt.


Om en stund ska vi åka till Göteborg, Västra Frölunda, på födelsedagskalas. Det är Max, älsta barnbarnets, far som haft födelsedag och bjuder på mat. Det kommer även en del Skåningar, han är ju därifrån.

Ska bli trevligt att träffas.


Presstopp!

Fick precis ett SMS från min yngste bror, de har blivit fler. Barnbarnsskaran har fördubblats!

Från ett till två.

Skoj, skoj.

Roligt, inte minst för våra barnbarn, som får en syssling till.

Har försökt att nå honom på telefon, men alla linjer är upptagna!

Av Flanören utmed Tolken - 26 januari 2016 08:30

 

Vi hade en fin tid, med minusgrader och snöbehängda träd.

Det är historia nu, med plusgrader och t.o.m lite regn.

De unga Bokarna behåller sina löv ända till våren och därmed effektfulla med snö, som detta unga träd vid stigen ner till sjön.



Av Flanören utmed Tolken - 24 januari 2016 08:15

 

Det vackra vintervädret sjunger på sista versen. Innan kvällen är nog grenarna snöfria, i tövädret.

Vägen neråt sjön och i kurvan blir det en stig åt höger som leder ner till stranden.

Av Flanören utmed Tolken - 23 januari 2016 09:00

 

Dags för karaktärsbilden igen, en disig dag, som i går.


 

Eneporten. Två av ett stort antal Enar som växer nere vid sjön. Tyvärr blåser de sönder, när de börjar få lite storlek.


Det har blivit ett litet uppehåll här på bloggen. Både lust och tid har saknats.

En hel del att göra med PRO. Vi hade månadsträff i tisdags, vinprovning nu på tisdag och en träff för yngre medlemmar på torsdag. Sen är det en del förberedelser för årsmötet den 16 februari. Det årsmöte, då jag lämnar över ordförandeklubban, efter sex år. Jag sa det vid första omvalet 2012, det blir sex år om ni vill ha mig kvar, sen får det vara bra.

Kommer att bli en del jobb ändå, eftersom jag kommer att vara verksmhetsansvarig(allt utom studiecirklar), börjar spela Mattcurling och deltar i matlagningscirkel. Hålen i almanackan måste fyllas.


Det har inte blivit något isfiske ännu.

I går hade jag förberett, bytt lina på några spön, stekt ägg och rökt fläsk. Gjort i ordning Skryllan för debut.

I går morse kände jag mig inte pigg riktigt. Ville inte utsätta mig för att pulsa i den höga snön, när jag inte kände mig riktigt kurant.

Det är ovanligt lite folk ute på sjön. I går ingen alls. Kan vara snötäcket som avskräcker. Sparkstöttingen blir nästan en snöplog och underlättar inte framfarten, mot de där hålen där fisken finns. Ja, de hålen brukar alltid ligga lite längre bort. (Gräset är alltid grönare...)


TV är full av intressant sport.

SVT sänder längdskidor och utförsåkning och TV4 har pladdrigt Skidskytte. Tystnad är tydligen livsfarligt i en reklamkanal. Pladder, pladder, för att hålla kvar tittarna över nästa reklaminslag. De tror inte ens tittarna om att kunna räkna ut vad 26-22 är(skillnad i skjuttider) "från stav till stav" som det hette i SVT.

Så här, andra säsongen för TV4, har de i alla fall lärt sig uttala namnen hjälpligt.


 

Den duktiga Tjeckiska skidskytten, Gabriela Soukalova, tillhörde dem som TV4:s reportrar misshandlade verbalt.


Av Flanören utmed Tolken - 18 januari 2016 07:00

 

Så satt de då där, isfiskarna. Bara två i hela synfältet, men premiären är begådd.

Själv tyckte jag det var för kallt och framför allt, helt fel vind. Sen har ju, uppriktigt sagt, Stina Nilsson sin del i orsaken till att det inte blivit ispremiär för mig.

Frami veckan blir det mildare och blåser söderifrån.

Av Flanören utmed Tolken - 17 januari 2016 07:00

 

I går hade vi dem uppe vid fågelmatningen alla tre. Geten och båda fjolårkiden, ett av varje kön.

Fotograferar man från ett fönster 6-8 meter bort, så blir det bra. Man får rensa bilden lite i Photoshop, då de blir kontrastlösa genom en massa glas. Treglasfönster och alla fotolinserna.

Geten kom upp först. de hade gått och krafsat på gränsen mot grannen. Kiden låg kvar en bra stund, men till slut kom de alla.

Jag brukar slänga ut lite på marken av fågelmaten. Det har blivit Rådjursmat även.

Av Flanören utmed Tolken - 16 januari 2016 07:00

 

När vattenståndet steg för någon månad sedan, flöt Doppingboet upp och tappade fästet mot bottnen.

Nu ligger det där, fruset och obebott.

De brukar inte återanvända bona, så det är lika spännande varje år, vilken boplats de väljer.

Inte minst om det går att få åskådar-och kamerapostition, utan att de blir allt för störda.


Idag blir det isfiskepremiär. Jag ger mig nog inte så långt ut, men ut på viken där en granne lyfte upp fem öringar(inga femöringar!) i höstas. Alla gick tillbaka, så möjligheten finns. men det är bäst att vara beredd på tusenbröder, så är allt annat bonus.

Lite sol och vindstilla, räcker egentligen långt.

En termos kaffe och ett par mackor med ägg och skinka gör dagen.

Av Flanören utmed Tolken - 15 januari 2016 14:00

Skulle egentligen bara fota hanen inifrån, bakom ett treglasfönster, men det började hända saker, så jag brände av bilder efter hand.

Kanske lite många Domherrebilder det sista, men de är fina i kylan.

Kvisten de sitter på är en Fläderkvist, från en buske bakom ett matningshus.


     

Ser ut som en tanke; honan vill också vara med på bild.

Jag kan glädja henne med att hon blev, i mitt tycke, den bästa bilden, då bl.a blänket från ögat framgår så klart.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards