nabbsjuan

Alla inlägg under februari 2011

Av Flanören utmed Tolken - 28 februari 2011 07:00

  

Spiralen slukas helt innan borren bryter igenom. 65 cm.!

Det är tjock is, men lite fusk.

Vid en mildperiod, så hade isen sjunkit, vatten trängt upp på isen och när vi sedan fick en period med extrem kyla, frös det ihop.

Normalt brukar det bli en obrukbar och farlig dubbelis. Några centimeter kärnis, sedan vatten och underst en porös , värdelös is.

I år är det annorlunda, nu är det riktig is rakt igenom.

Av Flanören utmed Tolken - 27 februari 2011 15:11

  

Tror aldrig jag upplevt så lite folk på sjön, inga egentligen. Tur att man inte har anlag för torgskräck.

 

Ville ut och pröva de nya skären på isborren.

I andra ändan drog Hellner och övriga dubbeljaktsåkare i Holmenkollen.

Där drog jag en vinstlott, kom det att visa sig. Ingen svenskdag att yvas över.

Väl ute på sjön, visade det sig snart i alla väderstreck, att jag var ganska ensam om mitt val att gå ut i stället för att sitta inne.

Vädret var helmulet, trots prognoser om sol. Sydosten drog lite mer än jag räknat med, vilket inte minst en glömd tröja avslöjade.


Klicka på bilderna.

       


Började öster om Vedholmen och borrade mig framåt, fyra hål, inte ett napp.

Borren var en dröm, även om hela spiralen doldes innan jag var genom isen.

65 centimeter tjock is, har aldrig varit med om det tidigare, det är ju Norrbottendimensioner.

Bestämde mig för att gå väster om ön.

Bingo, bara att dra upp, men hur kan de vara så små?

Drog upp 10-11 stycken, innan jag i lä kunde dricka mitt kaffe och äta smörgås.

Det var riktigt skönt i lä, satt längre än jag behövde och bara njöt.

Nu saknade jag inte tröjan.



           


Den enda Rådjurskontakten hittills, var avföringsspår.

Men under kaffepausen såg jag tre stycken som i hög fart sprang över sjön, nere vid Sundholmen. För långt håll för att det skulle bli några användbara bilder.

Det fortsatte att nappa bra, men när jag prövade med Abborröga, var det tomt.

De små vågade väl sig inte på det "stora" betet.


    


Grannen hade skickat bud efter ett par Abborrar till sin katt.

Sagt och gjort, idag skulle Murre få delikatessabborrar.

Vid fjärde hålet väster om Vedholmen, var det stopp.

De tidigare så livliga aktiviteten var som bortblåst.

Tror aldrig att det varit så lite folk ute, ja inga alls utom mig inom synhåll.


Det blev en bra dag på sjön, till slut. Bra mycket bättre än i Holmenkollen.


Av Flanören utmed Tolken - 27 februari 2011 08:37

  

Med nya skär på isborren, tänker jag utmana de 45 cm is vi begåvats med hittills denna vinter.

Vädret ska bli fint, lite sydostlig vind och 4 grader kallt.

En termos kaffe och vassa krokar - Abborrar- nu kommer jag.

Herrarnas dubbeljakt i Holmenkollen får stå tillbaka.

Av Flanören utmed Tolken - 26 februari 2011 23:45

En nåd att stilla bedja om, att det inte blir STOPP inför veckans tema.

Ska bli spännande att ta del av alla tolkningar.

För min del handlar det om Tranornas stopp vid Hornborgarsjön, på sin väg till häckningsområdena. En välbehövlig mat-och vilopaus.

I den bästa av världar, ska fåren uppfatta att det är stopp när de kommer till stängslet. Varje sommar bjuder på undantag från den regeln.

Den tredje bilden är lite mera skruvad, men symboliserar ett häststopp i det gamla Florens. Man kan t.o.m fästa en fackla i den.


  

Tranorna gör ett stopp, vid Hornborgasjön.


  

Stängslet ska stoppa fåren från att vara där de inte ska vara.

 

  

Här band man hästen, vid ett stopp.


Flera stoppbilder här.

Av Flanören utmed Tolken - 26 februari 2011 09:22

Väldigt sen utläggning av dagens bild idag, men det har sina skäl.

6.45 stod vi vid Göteborgs C och skulle hämta dottern.

Hon ankom med tåget norrifrån, efter att ha åkt Kortvasan i går.

Kanske inte så märkvärdigt för vana skidåkare, men med bara 5 km. i kroppen, så var de tre milen från Oxberg till Mora en prestation.

Visserligen tränar hon på gym flera gånger i veckan, men skidåkningen hade hon inte.

"Det tog till Eldris för att hitta rätta rytmen, så till nästa år vet jag", var hennes kommentar.

4 timmar och 34 minuter, av en nyutsläppt kalv på grönbete, och ingen träningsvärk!

Det tycker jag var bra gjort och förärar henne en Olivgrön Guldbagge.


  

Av Flanören utmed Tolken - 25 februari 2011 17:07

Q är inte det enklaste, men jag går på som det låter.

På bilden är det mina två älsta barnaban, sommaren 2006.

De är kusiner, "Qusiner" får duga för veckans tema.

Flasklammen var mycket kärvänliga och följde pojkarna vart de gick.


  


Av Flanören utmed Tolken - 25 februari 2011 07:00

Domherrehanen kallas för Dompap i Danmark.

Vi har inte haft så många framme i vinter, men här är ena halvan av ett par som tittade fram härom dagen.


  

Av Flanören utmed Tolken - 24 februari 2011 23:35

Vi började hyra en stuga på Öland i mitten av 80-talet.

Vi har kommit att hyra där fram till idag. Till att börja med en ganska liten och anspråkslös stuga, där man i stort sett bara sov. Allt annat fanns utomhus.

Idag är det en modern stor stuga med alla faciliteter.

Dock står de gamla trädgårdsmöblena kvar, som ofelbart ger anledning till nostalgi.

F.ö är det 25-årsjubileum i år. Då ska dottern och hennes kompis följa med i gen, som de gjorde för 25 år sedan. Blivna något år över 40, med mer eller mindre vuxna barn, ser de fram emot en nostalgitripp.


  


En nostalgikavalkad kan du se här. 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards