nabbsjuan

Alla inlägg under maj 2015

Av Flanören utmed Tolken - 31 maj 2015 10:26

 

Livisticum vulgare, eller Libbsticka på svenska. Tyskarna kallar den för Marienkraut.

Den kom till oss i slutet av 70-talet. En arbetskamrat grävde upp en rotbit och den blev efter ett par år, en drygt meterhög planta. Den är god och sätter särskild smak på kött-eller grönsakssoppor. Det är inte mycket som behövs, två till 3 bladspetsar till ett soppkok. Så plantan kan försörja många.


För ett par år sedan, var den bara borta. Trodde den var outrotelig.

Så vi sådde några frön. God grobarhet. Ett par plantor står i grönsakslandet. När jag tog upp fjolårsplantor i samma grönsaksland, jordslagna över vintern, hittade jkag de här två.

"Vi kan väl ha dem i krukor" föreslog hustrun. När vädret blir lite mer sommarlikt, ska de stå tillsammans med en hel del annat i krukor.

Kan nog bli en och annan bild och betraktelse även, om dem framgent.

Vi fick ta över en hel del terracottakrukro, när Sparrehus stängde ner.

Hustrun håller just nu på och disignar ett par hyllskåp på altanen, där krukor ska vara det dominerande inslaget.

Det har ju blivit en del krukor genom åren, inte minst i Vickleby, men även från andra keramiker.

Bättre, att de kommer till användning, än att stå i travar i växthuset.


Vädret ska bli bättre och om en vecka, samtidigt med Hembygdsföreningens Torpvandring, ska vi få 24 grader!, varmt!

(Klickar du på länken, kan du även se en film från Tändkuledagen).

Får ta fram några par shorts och frächa upp i tvättmaskinen.

Även torpvandringen kan nog ge ett och annat här på bloggen.

Av Flanören utmed Tolken - 29 maj 2015 07:04

 

Det växer i redena på den Estländska siten Looduskalender.

Liksom den svarta Storken, så sliter två Ormvråkpar, Havsörn och Rördrom med att föda upp sina ungar.

Två Fiskgjusepar ruvar ännu. Man kan få se Björn, Grävling och Sälar mm.

Klicka på länken ovan så kommer du dit.


Svanen i Toarpsdal har inte kläckt ännu, men det kan inte vara långt kvar. De ruvar 30-36 dagar.


Solen skiner nu på morgonen, men det är bedrägligt, för här kommer att småregna hela dagen.

Lite uppehåll med ogräsrensningen, men det har gått bra, vi ser ljuset i tunneln. Ett par rabatter ska vi gräva upp och lägga ut Ölandssten, där vi kan ha krukor och annat. Tror inte ogräset kommer att växa lika frodigt på stenen!


Säg FIFA, det räcker!

Det räcker för att förstå, att med de miljardmassor, som man hanterar, så är det många som inte kan låta bli att slicka sig på fingrarna.

Det är ju minst sagt löjligt, att tro, att Blatter och övrig FIFA-ledning inte skulle ha känt till förhållandena.

Putin tackar för fotbolls-VM 2018 och försvarar Blatter.

Men vadå? En shejk, som alternativ till Blatter! tror inte det skulle ändra nåt, bara förflytta ofoget.

Inte bara att välja ny president, det måste finnas en lojal och rakryggad stab runt i kring. Var finna denna goda karamell?

Ett komiskt inslag: de som gett förutsättningar för mutor och korruption, de stora företagen, börjar dra sig ur, i alla fall säger det det. De vill inte förknippas med den vandel, som gjort dem till sponsorer!

Kommer i håg hur Maxresturangen vid Borås arena, inte skulle få sälja hamburgare under junior-EM i fotboll, för att konkurenten(Mc Donalds) var huvudsponsor. Storfinansen utfärdar näringsförbud för andra.

Det blev inga matcher på Borås Arena, för Max gav sig inte...

Det räcker nog inte med en kulturrevolution inom den internationella idrottsrörelsen, förmodligen inte flera heller. Där de stora pengarna hanteras förskjuts focus från ändamålet till egennyttan.




Av Flanören utmed Tolken - 27 maj 2015 07:59

 

Boet, förgätet. Det ser lika ödsligt ut varje år, när de lämnat det. Sjön med väder och vind, ska mer eller mindre mala ner det. Men, det har även i år fyllt sin funktion.

Fåglarna hade flyttat in i vassen.


     

Lite bonusbilder, på föräldrarna var för sig och tillsammans. (Klicka på dem så blir de större.)

Det går att se tre ungar. Får se, där kan vara en fjärde också, eftersom de ruvade ett par dar efter att jag upptäckte tre.

Beroende vad mataren har i näbben, kommer olika ungar fram och tigger. Där är fortfarande en liten som ska ha fjädrar.


Vinprovningen, den sista för säsongen, var trevlig och vi hade tur med vädret under tipspromenaden. En tipspromenad där jag bl.a blev delad tvåa.

Vi provade ett Rose från Serbien och tre röda från Chile. Alla med tanke på ingången grillsäsong.

Det röda Las Mulas, blev min favorit för kvällen. Ett smakrikt och mjukt vin som passar till mycket. Kanske inte det hårdast kryddade köttet, men då finns väl nåt annat, med mera tanniner och lite grövre struktur.

Bosse, kvällens allt i allo, hade lagt baconlindade fläskfilébitar på grillen, när vi kom tillbaka från tipspromenaden.

Han hade gjort en frisk potatissallad med äpplen, ja han hade gjort tipspromenaden och allt annat med. Och så höll han provningen som vanligt.

Hustrun har den goda egenskapen, att förbarma sig över mig i såna här situationer.

21.15 stod hon och bilen och väntade på parkeringen utanför HGF-lokalen på Norrby.

Och jag kom hem i god ordning.

Efterverkningarna var inte värre, än att jag kunde gå ner till sjön i morse, när jag hämtat tidningen.


Av Flanören utmed Tolken - 26 maj 2015 07:00

 

Drönare används i många sammanhang idag. Inte bara terroristbekämpning i Irak.

Den här svävade över oss, när vi slussade på Göta kanal. Förmodligen för att få bilder till en turistinformation.

Av Flanören utmed Tolken - 25 maj 2015 06:39

 

Men!... det här går väl ändå inte? På något sätt, den lilla Abborren försvann i alla fall. Jag hade bespetsat mig på några bilder där den frisimmande kom med Äling i näbben, men den här var nog Äling i fjol.


Fin kväll i går, riktigt skönt i gömslet.

Vi hade hållt på i landen hela dagen, så lite avkoppling i form av Doppingstudier passade perfekt.

Med minneskortet kvar i datorn, hade jag bara 24 möjliga bilder att heja på, i det inbyggda minnet.

Det gick bra, fick bl.a en bild, som dokumenterar att de är tre nu.

I övrigt var det inte mycket till fågelliv. Kniphanen har dragit, men honan ruvar tydligen fortfarande.


Stadsresa idag, med en falerande trimmare. Ska hänga på låset kl. 09.00, hos Enanders.

Behöver titta in på Träffpunkten och kolla anmälningarna till säsongens sista vinprovning i morgon kväll.

På vägen ut ur stan igen stannar vi till vid Verktygsboden. En rulle skyddsslang till de sista meterna fiber, under altanen.

Ett halvkort Gardenaskaft, till handrensare står också på listan.

Sen måste vi hem, för de kommer för att gräva, för fiber på tomten, idag.

Av Flanören utmed Tolken - 23 maj 2015 08:24

 


Lite sent, men när solen stack fram gick jag ner till gömslet.

Hade det blivit nån mer?

Skulle fåglarna acceptera mig?

Närmade mig gömslet, som står nere vid sjökanten, c:a 15 meter från boet.

Ingen reaktion, jag öppnade och gick in, fåglar kvar.

Drog upp och ner dragkedjor, satte mig på stubben och hade ruvande fågel i sökaren.

Trodde jag inte, nog skulle de väl simma bort lite, men inte.

Jag är accepterad.

Men järnkoll hade de, trots att den frisimmande verkade väldigt avslappnad.

Ungen från i går syntes inte till men ruvarens spretiga vingar avslöjade, att där fanns något under.

Inga matningsturer, det går ju inte åt så mycket till en unge, liten som den är ännu.

När jag gick ur gömslet, låg de fortfarande tryggt kvar, men nog tyckte jag att de verkade lättade, när jag gick min väg.


 

Koll åt höger....


 

Koll åt vänster...

 

Slappar, men har koll.

 

Puh, vad gôtt! Han har gått.

Av Flanören utmed Tolken - 23 maj 2015 07:00

 

Vissa fåglar ger sina ungar fjädrar att äta. Det har både med viktiga ämnen att göra men även tarmen.


  I går upptäckte jag första ungen. Har inte varit nere på ett par dagar men när jag gick ner för att sätta upp gömslet, upptäckte jag den lille.

Men...., den är inte bara en dag, minst 3-4! Huvudet och en bit av halsen är lika stort som ägget.

De fortsätter att ruva och fortsättningen blir spännande. Kan vara så illa att där bara blir en.

De var inte i boet när jag kom ner. Ett gäng ganska högljudda "fiskare" hade tydligen skrämt dem.

När jag gått in i gömslet och det blev lugnt i övrigt, så lade sig den ene och ruvade, den andre hade ungen.

Lite mäkligt beteende. Den som ruvar brukar ha ungen/ungarna, då den andre ska skaffa föda.

Jag fick fog för ett intryck jag fått. Jag verkar ha nån sorts fribrev hos dem. När jag gick ur gömslet, precis i strandkanten, låg hen kvar och ruvade. Höjde lite på huvudet, men inte mer. Tror att de vant sig, men även att lite murriga kläder och ett lugnt rörelsemönster spelar in.

Doppingföljetongen kommer med säkerhet, att få en fortsättning.  


Såg Lommen för första gången i går. Där pågick det parningspel, om de kläcker, så blir nog inte det förrän veckan innan midsommar.

För att fira tilldragelsen bland Doppingarna, så lägger jag in ett par extra bilder på familjelivet.


Hade tänkt att ägna fredagseftermiddagen åt att gå över de grönområden vi inte slår med gräsklipparen, med trimmern.

Men den ville inte starta. Bensinen minskade i tanken och det visade sig att det inte gick fram något till förgasaren. Läcka någonstans.

Enanders! men de öppnar inte förrän måndag morgon och behöver väl måndan på sig att laga den.

Det är för Maskrosornas skull. Inga problem när de blommar, men vi vill gärna slå dem innan de börjar fröa. Det kalla vädret kanske räddar oss. I bästa fall kommer jag väl på på onsdag.

Pingst i gult!

Av Flanören utmed Tolken - 22 maj 2015 07:09

 

Mellan Töreboda och Sjötorp, passerade vi 16 slussar.

Några enkelslussar, andra som här, två st. 3-stegsslussar vid Riksberg. Vi sjönk allt djupare, ner till Vänerns nivå.


Vi hade tur med vädret. Sol och 17 grader, när vi närmade oss Sjötorp. Fem timmar plus personalens lunchrast i Lyrestad, tillbringade vi på båten Bellevue. Den kunde ta 220 personer, men vi var bara ett 40-tal.

Ingen trängsel vid mat eller fika. Gott om plats på de olika däcken, inga huvuden i vägen när man skulle fota.

Det var nöjda kanalfarare, som steg på bussen mot Borås vid halvfyratiden.

Kommer en lite större grej med bilder i närtid.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards