nabbsjuan

Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Flanören utmed Tolken - 1 oktober 2016 09:19

Hustrun på väg in på Cineoteket. En utställning om vad Film i Skåne presterat.

Vi hade tur med vädret. Lagom varmt och solsken. Några resmål var förutbestämda, annat fick falla på efter hand.

Besöket på det gamla regementsområdet i Ystad, hade vi sett fram emot. Här huserar bl.a Film i Skåne. En kollega till Film i Väst. Man får skala ner allting. Film i Väst är stora.

På Cineoteket har de en stående utställning, med Wallandser och Bron som flaggskepp. Även om Film i Väst var med på Bron också. Utställningen ger besked om att filmen mår bra i Sverige, sen den flyttade från Stockholm.

Vi kunde inte motstå ett "erbjudande". Om vi köpte två kaffemuggar för överpris, så fick vi fika "gratis". Vi antog erbjudandet.

I Ystads filmstudio inrymdes bl.a Wallanders och Brons polisstationer och Saga Noren, Länskrim Malmö, sovrum.

I Cinoteket hade man bevarat Henning Mankells tidiga arbetsplats.

Ystad är en liten mysig stad med en vacker gamla stan.

På hemvägen såg vi Gladorna segla över potatsskördarna och de ännu inte skördade Betfälten. Odlarna väntade förmodligen på regn, så Betorna skulle öka i vikt.

För ett tag sedan såg jag en bild från Österlen, en svansk flagga ute på en åker, av Lin och Raps. naturligtvis stannade vi och fotade.

Österlens museum var ett annat förutbestämt resmål. Utställningen "Särken först" handlade om hur folk var klädda förr i tiden. Särken först, anspelar på ett plagg som ingen känner till idag, men skulle finns närmast kroppen i vardag och fest. Museet hade även fler utställningar och det gick snart ett par timmar. Efter det satt det bra med Äggakaga ou steget flesk.

Redanpå  måndag morgon var vi både hos Mellbybagaren och PA:s frukt för att göra våra beställningar inför hemresan. Mellbybagarn gör en vida omkring känd och uppskattad Skånsk Kavring. Sex fick följa med hem. Tre till PRO:s sillsexa och tre till oss själva. Lite annat följde även med därifrån.

PA:s frukt fick bestå med ett par lådor Äpplen, James Grive och Röd Gravensteiner. De senare var några riktiga klumpar och det största vägde 419 gram, nästan ett halvkilo! Barn och barnbarn har redan frågat efter Äppelmoset. Nu är det på gång.

Fiskehamnen i dimma och motljus.

Simrishamn, är en förhållandevis stor fiskehamn och landningsplats för mycket fisk.Där ligger även båtar från framsidan.

En mycket välsorterad fiskaffär försåg oss med kvällsmat. Brantevikssillen tillsammans med bl.a Piratens besk, satt bra liksom den varmrökta Laxen med Vernacciavin.

Glimminge B&B, f.d Lenas rum, var perfekt. Vi fick använda köket och tallrikar och glas, utan att behöva diska. Vi hade det gôtt.

Efter att ha hämtat bröd och frukt, så fotade vi Äppeltavlan. den är förmodligen, under dessa dagar landets främsta fotoobjekt, även om jag läste att Ölands skördefest, sen ett tag tillbaka, har en Löktavla.

Sista stoppet innan Österlen låg bakom oss, var Ravlunda kyrka. De flesta känner väl till att Fritjof Nilsson Piraten ligger där, men inte att grannen heter Olle Adolfsson.

Ravlunda kyrka var vacker, låg där med sina trappstegstorn och glänste vi i solen.

Moskoket är redan påbörjat, första äppelkakan lika så. Det ska bli några omgångar mos och ett antal äppelkakor innan vi ser botten på Äppellådorna.

Sen ligger två klappbackar med granna Päron, från eget träd, och väntar på att bli åtgärdade.

Av Flanören utmed Tolken - 17 september 2016 09:54

Solrosorna, sent i blom, mår gott i sommarvädret. Jag försår dem runt 1:a maj och planterar ut i början av juni. Hotet är att de ranglar i väg om det blir för varmt för dem som småplantor i växthuset. Därför ställer jag ut dem i bland, t.o.m över natten om temperaturen är rätt.

Flamentanzrosen är egentligen överblommad för länge sedan. Men nu kommer ett par skott med blommor. Bladen vittnar om att de egentligen är inne i ett senare skede än blommning.

Just nu ägnar vi "fritiden" åt att kolla i Evenemangsprogram för Österlen.

Utöver äpplen, Brantevikssill och kavring så ska det väl bli lite kultur också.

Ystad museum har en utställning om Henning Mankell och i Simrishamn finns flera intressanta begivenheter. Bl.a om kläder på Österlen de senaste 300 åren.

Den här gången tar jag med mig ett par spön och lite havsöringsdrag. Gislövshammar är ett bra fiskeställe och ligger nästgårds. Ett par morgnar där, ska bli härligt.

Av Flanören utmed Tolken - 14 september 2016 19:08

När jag kom ut på Allégatan, efter styrelsemötet med Bingoalliansen, var det 26 grader ute! 14 september.

Vi har badat de tre senaste dagarna, idag var det 20 grader i vattnet.

Dahliorna, som låtit vänta på sig, lever nu i högönsklig välmåga.

Nu är det bara en, som inte har slagit ut, My pride.

Den står lite trångt och halvskuggigt, men med nuvarande långtidsprognos, så får vi snart se den.

Är väl inte hela världen om man inte får se nån blomma något år, men rötterna utvecklas bättre om de blommat och klarar vinterförvaringen bättre.

En, nästan utslagen, Spartacus.

Vi har två Spartacus, som stod skuggigt förra året och bara hade knopp innan frosten kom. De klarade vintern i torvmullen och blommar fint nu.

Söndag den 27 september åker vi till Österlen och ökar konsumtionen av Mellbybagarns kavring och Brantevikssill. En del brukar få följa med hem också. Det är äpplefesthelgen.

Vi bor på Glimminge B&B(tidigare Lenas rum). Stjärnegården är såld och Kari flyttar hem till Stavanger. De nya ägarna ska nog inte bedriva B&B. Synd, för huset var som gjort för ändamålet och Kari var gästfri och trevlig.

KLÄGG

Ett nytt ord har kommit in i vokabulären. Klägg. Det är Juholt som utökat min ordlista. Ett väldigt bra ord.

Äcklig eller smetig massa.

Det är Juholts beskrivning av de inflytelserika cirklar som består av bl.a politiker, mediafolk och andra som på olika sätt påverkar samhällsdebatten. Det handlar om att klia varandra på ryggen.

Det var denna Klägg, som blev Juholts fall.

Kläggen avskydde hans ideologiska och politiska arbetssätt. Rättfram, ärlig och visste vem han representerade.

Det gick ju aldrig att få några raka besked eller ställningstagande från Kläggdelarna. De var livrädda för att binda sig för nån ståndpunkt.

Politik, för dem, var det som skedde på Café Opera eller i den dämpade belysningen på andra inneställen.

Juholt var socialdemokrat, i begreppets bästa bemärkelse och när inte det funkade, så tog han sin Mats ur skolan.

Spartacussamlingen, med en Dutch carneval, som lite linslus.

Av Flanören utmed Tolken - 22 augusti 2016 10:05

Det var gott om Vitkindade gäss vid södra udden.

Vi brukar normalt vara på Öland i början eller mitten på juli, i år blev det inte så.

Vår hyresvärd skadade sig så illa, så de var tvugna att hålla till i stora huset hela sommaren. Ett spjälkat och hopskruvat ben, rullstol mm. fordrade plana ytor och det fanns inte hemma i Nybro.

Dock blev suget i Ölandstarmen så stort, att vi bestämde oss för några dagar där ändå.

Vi hittade ett B&B i Löttorp, som hade lediga rum andra veckan i augusti.

Ett mycket bra ställe. Snyggt, stora rum, tillgång till kök, WiFi och bra frukost.

Rekommenderas.

Vi mötte de senare semesterfirarna under söndagen på ditvägen. Öland tömdes på stora delar av de sista resterna av turister.

Det slog oss under vår vistelse där, ja den förlängdes med ytterligare en natt än planerat, att Öland blir bra tomt när turistyerna har lämnat.

Lugnt på vägarna, hamnen i Borgholm gapar nästan tom, en del resturanger och kiosker har redan stängt.

men lugnt och skönt.

Perioden är inte lång, det Öland ska ha, har man inte lång tid på sig att dra ur turisterna.

En sak fick vi bli utan. Våra morgondopp.

Vattnet var fint, temperaturen OK, men blåsten...

Västlig och sydvästlig vind slog mot stranden vid Alvedsjöbodar. Vi är inte 40 år längre, det hade varit mer än dumdristigt att försöka komma i. Stranden förändras varje vinter av isen och vi hade inte rekat.

En av kvällarna tog vi lite rökt fisk mm. till "vår" strand. Ingen trängsel trots den fina kvällen, ja egentligen folktomt.

Inga evenemang den här veckan, men det kändes egentligen bra, att ha så mycket av Öland för sig själv.

Inte bara Öland, det här är en verklighet för stora delar av landet och det näringsliv som servar turisterna.

Det gäller att vara på tå, för snart ser det ut som hamnen i Borgholm, tomt och livlöst.

Vi hade några fina dagar så annorlunda mot vad vi vant oss vid andra år.

Av Flanören utmed Tolken - 21 augusti 2016 07:58

PRO:s folkhögskola i Gysinge är en väl bevarad bruksmiljö. Ett mycket bra val för en placering av folkhögskolan.

Jag har varit där på några kurser. Vid några tillfällen har det kommit på tal, att vi skulle hyra in oss där, för att lite närmare kunna penetrera, bl.a de gamla Vallonbruken.

I början av juli gjorde vi slag i saken och hyrde tre nätter med frukost.

Mitt i semesterperioden, var det inte så mycket aktiviteter på skolan, men en akvarellkurs stretade på.

Väderprognosen var inte lysande, men vadå? Rätt kläder och paraply förändrar mycket.

Vad gäller vädret, så hade vi tur. Vid ett par tillfällen regnade det, medan vi var ute. I båda fallen under förflyttning, så det var överkomligt.

Lövstabruks herrgårdsbyggnad, eller Luewsta som det hette när det begav sig.

Vi besökte flera bruk, bl.a Österbybruk , Lövstabruk och Högbo- Sandviks ursprung, liksom Dannemora gruva.

På ett bruk, Söderfors, blev vi lite överraskade. Vid porten, träffade vi en kille som var mitt i skiftet. Vi frågade, hur vi skulle ta oss till museet. "Muuuseum! Vi är ett leevande bruuuk!" Jodå, de tillverkade snabbstål och ingick i ett bolag, tillsammans med bl.a resterna av Vikmanshyttan.

Dock kunde vi dricka eftermiddagskaffe på brukshotellet, gamla herrgården.

Slående, under våra rundturer var, att inte mycket av arbetsmiljöerna är bevarade. Smedernas bostäder har rustats upp och är populära, medan smedjorna är rivna för länge sedan.

Grevens faciliteter är det som återstår. Tråkigt, men jag känner igen det från våra bygder. Mycket arbetarhistoria har jämnats med marken.

Gysinge utgör ett bra undantag. Där är den s.k krokiga smedjan bevarad och används på PRO:s kurser i smide. Krokiga smedjan, därför att den är byggd utmed ån och följer strandlinjen.

Tyvärr, har det mesta av de gamla bostäderna sålts till en "entreprenör" i flyktingbranchen. Något jag har skrivit om tidigare. Han körde ner värdshuset på några år, nu är risken uppenbar att bostäderna utefter bruksgatan går samma väg.

PRO har dock gjort vad de kunnat, för att skära av hans expantionsambitioner och köpt resten av bruksfastigheterna.

Trots att mycket är rivet, så är det intressant att botanisera i vår industriella historia. Som gammal verkstadsarbetare, så är ju bruken i rakt nedstigande led i näringslivsutvecklingen.

Utan sidoblickar efter lilla Estelle, besökte vi  Wij trädgårdar i Ockelbo. Även där tur med vädret. Trädgårdarnas planlösning var sådan, att vi fick oss en ordentlig promenad när vi tog oss runt.

Pensionärer, PRO-medlemmar! Besök gärna Gysinge, bra logi och mat, till överkomliga priser, med sevärdheterna runt hörnet.

Av Flanören utmed Tolken - 3 april 2016 10:45

En bild från spår 3, Göteborgs C, Snabbtåget till Stockholm, för några minuter sedan.

Sitter på andra etappen av dagens Gysingeresa. Byte i Stockholm, mot Gävle, sedan buss från Gävle till Gysinge brukshandel.

Hem blir det ett byte till, i Sandviken.

Gysinge är en fantastisk anläggning och tillgång.

PRO:s folkhögskola, med båda längre och kortare kurser. De flesta kurserna är på en vecka. Kursprogrammet är väldigt digert. Man fyller i princip skolan varje vecka.

PRO-organisationerna i närområdet använder ofta helgerna.

PRO:s 400.000 medlemmar betalar några tior högre medlemsavgift än i andra pensionärsorganisationer.

Trippelskrapet, ett landsomfattande skraplotteri, finansierar även. Men det har blivit bra. Det kan vara träligt med lotterier, men ser man vad man får för slitet, så är det värt det.Vår förening ska sälja 750 lotter.Det har hänt, att vi i slutet av året tagit fler.

Verksamhetsledare, olika ansvariga i föreningarna är huvudparten av kursdeltagarna under året. Men det finns även ett utbud av allmänna medlemskurser.

Det var vågat, när  man köpte en nersliten herrgård och delar av ett sedan länge nedlagt bruk.

Men det har blivit bra, en ovärderlig tillgång.

Börjar suga lite i tarmen. Dags för kaffe och macka. Medhavt. Har även ett par pajbitar, som blev över efter att vi fägnat dottern med pojkvän i går kväll. De, pajerna, kommer att konsumeras mellan Stockholm och Uppsala. Dock får man inte dricka medhavd alkohol på tåget, så det blir nog något alkoholfritt. Jag sörjer inte för det.

Av Flanören utmed Tolken - 1 december 2015 07:15

Julborden är redan uppdukade, här på Röstånga Gästgivaregård i fjol..

Den här julen blir vi hemma, med bl.a lite folk på julafton.

Ett oansenligt mejl lurade mig ordentligt. Det var från en känd landslagsbrottare och övriga adresser var till västgötaledare bl.a

Jag öppnade det och då tyckte jag det var lite konstigt, det innehöll bara en fil som inte gick att öppna.

Inte mer med det, men när jag öppnade datorn i går, så låg där ett erbjugande om att betala 500 dollar, så skulle raderade filer öppnas igen.

Varenda fil i biblioteken på hårddisken var raderade!

Fotomässigt, så var ingen större skada skedd, det som inte säkerhetskopierats låg kvar på kameraminnena.

Ungefär en månads vanliga filer, dokument, är borta, men många av dem har bifogats mejl, så de finns ju nån stans.

Men skit är det, inte minst för att man varnats för sånt här.

Förmodligen någons mejadresslista som kapats.

Ja, ja, man lär så länge man lever.

Fortsättningsvis får jag använda den externa hårddisken och skaffa en till som backup.

Skulle vara intressant att få reda på om de som betalar, får sina filer återställda.

Efter den 5 december dubblas priset!

Efter en Trojansk häst i Laptopen, för några år sedan, återställdes allt efter någon månad, utan att jag gjorde något.

Det enda som kvarstod var, att det inte gick att installera något nytt antivirusprogram.

Av Flanören utmed Tolken - 10 november 2015 11:00

Ölandsbron, hårdfrekventerad sommartid. Betydligt lugnare på vinterhalvåret.

Många tar Broförbindelsen till Öland för given. "Den har ju alltid funnits".

Men så är det inte. Den tillkom i slutet av 60-talet.

1969 monterade jag, på Monsun Tison i Borås, fyra hydrauliska dämpare till bron. Ordentliga klumpar. Vi var försenade och det låg böter på varje dag som de kom senare än lovat. 5000 kronor per dag och dämpare. Monsun Tisons suveräna kunnande inom hydraulik stod inte i paritet med leveranseffektiviteten. Nästan som Folkpartister, bara lovade och lovade.

Vi blev klara på söndagskvällen och en specialtransport avgick omedelbart till Kalmar.

Händelsen blev också min första ordentliga kontakt med lagar och avtal på arbetsmarknaden.

Arbetstidslagen föreskrev veckovila efter sju arbetade dagar i sträck. Oombytt lät jag, på måndagsmorgonen, förmannen fårstå, att nu tar vi vår veckovila. Han muttrade om att han aldrig hört talas om det och att det fanns massor att göra.

"Vi ses på onsdag morgon", sa vi och så blev det.

Varje gång vi kör över bron, eller eljest har ögomkontakt med den, så dyker minnet av dämparna upp.

Årets fleråriga frösådder kom i jorden i går.

Drygt hundratalet plantor.

En del kommer som på spåret, andra emotses efter vintern med spänning.

I år är det två sorter, dels Vit Solhatt/Rudbeckia, dels en Blodröd Alunrot.

Har lyckats dåligt med de Vita Solhattarna. Låg grobarhet, en del dör som småplantor och efter vintern har det oftast vait noll.

Alunroten är första försöket. 11 av 12 omplanterade har överlevt. Ser ganska livskraftig och frodig ut.

Vita Solhatten gav 14 omskolade plantor, 12 kvar i går och minst hälften tillräckligt kraftiga för att klara vintern.

Hade vi inte haft en del annat att göra kunde man gå och hålla tummarna.

I eftermiddag är det styrelsemöte i PRO.

Verksamhetsplan och budget, inför det s.k höstmötet nästa vecka.

Det blir min sista Verksamhetsplan som ordförande. Den andas nysatsning.

Vi både behöver bli fler och öka aktiviteten hos gamla medlemmar.

Arbetsfördelningen i styrelsen har varit ojämn och behöver åtgärdas.

Vi verkar ha fått ordning på ekonomin, efter ett par svåra år.

Vi ser ut att ha hittat den nya nivån, efter att vi tappat intäkterna från vårt kafè i Sparrehus.

På hemvägen ska vi till COOP och handla lite till syrningen. Stora krukan från Vallåkra blir full med strimlade morötter mm.