Direktlänk till inlägg 18 augusti 2009
På 1960-talet arbetade jag på Saab i Trollhättan.
I plåtverkstaden tillverkade jag detaljer till Saab 95 och 96 under tiden 1962-65.
Vi tillverkade bilar som en del av folkhemsbygget.
De anställda hade rabatt både på nya bilar och reservdelar.
Ja, en del skaffade sig 100 % rabatt och smög ner strömfördelare och annat i ”bagen” när de gick hem.
Själv har jag haft en 95:a, tvåtaktare och en 96:a, fyrtaktare.
Det fanns en gloria runt Saab, flygplansfabriken som börjat göra bilar.
Pat Moss och Erik ”Carlsson på taket” gav rallyframgångar och stolthet långt utanför fabriken.
Saab var en folkbil.
Situationen förändrades. Man gick in i ett annat ”segment”.
När Saab 9000 Turbo funnits på marknaden i ett och ett halvt år, hade priset stigit med 22.000 kronor.
Ingen höjde ett ögonbryn.
Presumtiva Saabköpare klagade inte på något så banalt som priset.
Christer Glenning i Aftonbladet sade ”att Saab 9000 Turbo är en bil för folk med mer pengar än förstånd.”.
Så småningom blev det många om detta trånga segment.
Både Saab och Volvo fick problem.
Idag är situationen den att man håller på och säljer bilföretag som man sålde fattighjon förr i tiden.
Koeningsegg har, enligt media nu på morgonen, ett av tal klart med GM, Volvo har en Svensk köpare på gång.
Bra så långt, folk kan gå med hjärtat lite längre ned i halsen till jobbet.
Men, risken är uppenbar, att dessa företag, med inte allt för stor ekonomisk uthållighet, måste ”nicha” sig ytterligare.
Den manövern ger förmodligen inga miljöbilar, än mindre har de kapital att satsa på forskning och utveckling på miljöbilar.
Bilen är nödvändig i stora delar av vårt land.
Bilen är en frihetssymbol som inte kan diskuteras bort.
Men fossilbränsle är inte nödvändigt för att driva bilar.
Jag hade nog känt mig tryggare på de 10.000-tals vägnar, som är beroende av fordonsindustrin , inte minst här i Västsverige, om Saab och Volvo fått ägare med ambitioner.
Andra ambitioner än att göra häftiga bilar.
En sak är säker, på häftigmarknaden står inte miljön högt i kurs.
Som Västsvensk tvingas man slitas mellan ekologi och varaktiga jobb.
Varaktiga, ekologiska jobb är det enda hållbara i framtiden.
Klarar häftigpellarna det?
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||
31 | |||||||||
|