nabbsjuan

Alla inlägg den 19 december 2014

Av Flanören utmed Tolken - 19 december 2014 09:24

 

Julfesten för två år sedan.

Tre Monsunare, jag och Wivi Anne Bogsjö flankeras av Stefan Felicijan och Helge Jonsson. Vi, Stefan, Helge och jag , jobbade ihop, sedan sent 60-tal, fram tills vi började droppa av som penionärer.

Wivi Anne jobbade som företagssköterska i många år. Inte på Monsun, men väl inom Kooperativa förbundet.

Stefan var en mycket aktiv fotbollsdomare i många år, trots att han med familjen drev en Pizzeria.

Helge var en duktig brottare och inte mindre duktig tränare i Borås Brottarklubb i många år.

Han visade mig vägen till klubben i mitten av 70-talet.


I eftermiddag är det julfest igen, i PRO Borås Centrum.

Bridgegänget är arrangörer men styrelsen och cafépersonalen är inbjudna.

Det blir en del julmat i förtid. Inte på långa vägar så mycket, som när det begav sig.

Valnämnden, Bingoalliansen, Parkers pensionärer och så nu PRO. Fyra julbord innan vi anträder det stora Skånska julbordet på Röstånga gästgiveri. Tre av måltiderna på Röstånga har julanknytning. Jullunch på julafton, stort Skånskt julbord på kvällen och förmodligen "rester" på juldagens lunch.

Men det verkar som att doppet i grytan dröjer till julafton. Har en del år inte kunnat låta bli att tjuvstarta, men i år har inte tillfälle getts.

En sak till, Bruna bönorna  lyser med sin frånvaro hittills. Det är ingen Skånsk tradition, så jag har litet hopp.


Tar med mig fyra olika egenkryddade vätskor till festen idag. Bara 20 cl. av varje, men tillräckligt för att kunna bjuda hugade. Pors, Hirkum Pirkum, Svart vinbär och min egen julebesk(37 cl.). Blandade besken i går kväll, med Malörts-och Kumminextrakt från 1991! Lite honung och det blev riktigt bra. De andra tre är från 2013. Verkar bli en bra årgång, men odryg.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards