nabbsjuan

Alla inlägg den 22 oktober 2013

Av Flanören utmed Tolken - 22 oktober 2013 07:00

Gråmulet, är väl det minsta man kan säga om vädret just nu.

Turning Torso höljd i moln är väl en passande bild?

Tog den i samband med ett teaterbesök i Malmö för något år sedan.

Vänersborgsresan i går skedde just i denna typ av väder.

Eftersom mötet med veteranföreningen inte skulle ta så lång tid, så ringde jag till min bror och bjöd in mig på kaffe under hemresan.

Planerna fick ändras.

Hade precis förträngt, att det var en jubileumsaktivitet i Regionfullmäktige, som även jag var inbjuden till.

Västra Götalandsregionen 15 år.

Fyller moped!

Eftermiddagen bestod av seminarier och föreläsningar om regionbildningen och utvecklingen därefter.

Men mest blev det att hälsa på och prata med gamla vänner.

Kunde också utnyttja tillfället att prata med valberedare från de andra valkretsarna i regionen.

Det var mingel i residenset senare på eftermiddagen/kvällen, men jag valde att åka hem.

Skapelsen av tre gamla landsting och delar av Göteborgs kommuns tidigare verksamhet(sjukvård, kollektivtrafik och kultur), har utvecklats väl och har nu börjat falla på plats hos innevånarna. Från att ha attraherat mindre än hälften av innevånarna är det nu c:a 2/3 som som känner sig hemma med regionen. En märklighet är, att där man är minst attraherad av regionbildningen, norra Bohuslän och östra Skaraborg, är där man kan se de mest påtagliga resultaten av samma region. Utkantsproblematiken är påtaglig i alla delar av landet. Utkanter är ofta glesbygd och redan tidigare utarmade bygder. Ja, inte alla utkanter. Göteborg är ju också en geografisk utkant i VG-regionen!

Kaffet och pratstunden hos min bror fick skjutas på framtiden.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards