nabbsjuan

Alla inlägg under september 2013

Av Flanören utmed Tolken - 6 september 2013 07:15

Yngsta lammet i hagen påminner i teckningen om en Låglandsko och följdriktigt så kallar barnen det för kossan.

Trots att han är minst, så hörs han en hel del. Så fort ledartackan hälsar på oss, så bräker även "kossan" lite ynkligt. Han vet säkert inte varför, men gör som de andra.


Den uppmärksamme ser att "kossan" får bilda bakgrund här på bloggen.


Att göra

Idag blir det trädgårdsarbete.

Ska slå färdigt med trimmaren. Bytte i onsdags stjärnan till snöre igen.

Hallonen ska klippas ner och den ena raden, med Vetenhallon ska grävas upp. Ett 20-tal årsskott ska jordslås medan vi fräser och rensar landet. Vintern tog många plantor i år, så därför gör vi två flugor på smällen samtidigt, nyanlägger och fördelar ut de skott som finns.

Den "tyska"(Preusen) raden är också decimerad, men inte i lika hög grad så den får vänta till nästa år.

Nya plantor finns inte att köpa i bunt längre i handeln. Krukade för en 100-lapp styck! Så roligt är det inte.


Vår nya kompost är överfull, så vi ska lägga en botten och ett räcke, som rymmer c:a tre kubik. Efter det så häpar det inte utan vi kan fylla på med höstrenset i den nya.

Miljötoaletten ger även material till komposten, som vi varvar med färskt rens och lite jord. Det blir kompost det!

Vi varvar även med Algomin, Blodmjöl och Benmjöl.  Sen behöver man ingen "pôseskit" som farsan brukade säga.

Den enda gödsel vi köper, är pelleterad hönsgödsel.


Det är även dags att börja klippa ner nu. Mycket av växtligheten börjar bli bedagad.

Vi klipper ner det grova, medan lite mer finlemmat får stå över vintern.

Får väl hustrun roa sig med när jag går med trimmaren.

Vinterkyndeln och Lavendeln ska också planteras ut i de två nyrenoverade landen. Men de blommar fortfarande, så det får väl vänta.


Ungefär som Haren för en kapplöpningshund, hägrar en och annan fisketur även.


Av Flanören utmed Tolken - 5 september 2013 21:47

 

Egentligen inte så mycket av höst att rapportera från trakterna mellan Borås och Ulricehamn.

Lite gula löv som fallit av Björkarna. Ett och annat Lönnlöv som börjat få annan färg.

Ganska fågeltomt vid sjön, jämförelsevis. Fårbetet avtar.


Rudbeckior betraktar jag som höstblommor och de står i sin bästa fägring just nu, bl.a till glädje för de få Fjärilar som det här året bjuder på.

Se där, det får bli mitt bidrag den här veckan.


Hur långt hösten kommit på annat håll kan du se här.

Av Flanören utmed Tolken - 5 september 2013 07:00

 

Nässelfjäril i Äppelmynta.

Solen drar fram insekterna. Aktiviteten ökar.


PRO-dag idag. Hustrun i cafêet, jag på expeditionen.


Nya motorn

Hittade min nya 4-taktare utombordsmotor på nätet.

Originalet heter Parsun hos auktoriserade återförsäljare, medan den heter

"SEA king" hos andra handlare. (ÖB, Rusta m.fl.)

Det är alltid lite osäkert, Kina är ju ganska nya på den här marknaden. Men motorn är en Yamahakopia, Yamaha som tillverkar sina mindre motorer i Kina.

Det är inte så mycket som kan gå fel. Startsnöret kan gå av!

Har ju min granne, "Nabben marin", så jag känner mig trygg. Han har f.ö redan haft en Sjökung inne, som han servade och sedan sålde. Två år gammal fick han mer för den än vad jag gav för min, ny!

Lite förrädiskt med den lilla inbyggda tanken, 1.3 liter, så det gäller att ha nån liter med sig i båten.

Man trollar i 8 timmar på en tank, om man vill det. Jag använder elmotorn, så fort jag slängt i grejerna.


Abborren bjöds fina fisken(räkan)

Fick hygglig Abborre i går eftermiddag.

De högg vilt en stund, sedan var det stendött.

Pimpel, vintergrejorna fick sola sig lite.

Fiskande på Islandsräka!(endast det bästa är gott nog), drog jag några på 3-4 hekto, som fick följa med hem.

Typiskt nog, så blinkade batteriindikatorn rött när jag satte på kameran.

Hemma på gräsmattan, blir det inte lika trevliga bilder.


En lång rad Skrakar

Precis när det verkar händelselöst på sjön, vid hemresan, så ser jag en lång rad fåglar.

Kommen lite närmare, ser jag att det är Storskrakar. Minst 50! Säkert en blandning av många kullar, åringar och mödrar.

Inte rädda och jag förbannar mig och det utsugna batteriet i kameran. De ligger faktiskt ett nyladdat hemma.

Men, några bilder ska man ha kvar att ta.



Av Flanören utmed Tolken - 4 september 2013 14:34

  

Fribetande får, även om ledartackan mer intresserar sig för mig.


En granne ringde i morse och berättade om sina eskapader med fåren.

Sex stycken var ute. Han hade lyckats få in dem igen, men det var dags att flytta dem.

I går, när vi bytte ut en rutten stolpe, visade de med all önskvärd tydlighet, att de ville ha nytt bete.

De äter gärna sly, men inte till frukost, lunch, middag och kvällsmat. När även mellanmålen blir sly, då signalerar de högljutt.

De fick lite kompensation idag, de fick gå fritt på gräsytor vi slår med klippare. Vad de åt!

Trodde det skulle ta nån kvart tills de var mätta, men de åt i minst en timme!


  

Lomparet ligger ute på öppet vatten.


Medan Fåren betade fritt, så kunde jag strosa lite, Flanera!,.

Bl.a kunde jag konstatera, att Lommarna är kvar, fast på andra sidan sjön.

En Skrakhona hade en ovanligt liten unge, undrar om den kommer att klara sig. Ska ju fli flygfärdig snart. Annars fryser den i hjäl.

I övrigt är det inte mycket fågelliv. Kanadagässen, som inte är saknade, har dragit nu.

Hägrarna likaså. Verkar inte som deras häckning har lyckats i år, de blev aldrig mer än två.


När fåren verkade färdiuga för att lägga sig och idissla, tog jag in dem i hagen. Sista gången för i år.

Det blir en flytt till, men sen får de åka till sina Fårhållare.

Talade med dem idag om att hämta dem nån gång mellan 15:de och 18:de .


      Skulle tro, att de har att äta i den här hagen nån vecka eller lite mer. Återväxten är inte så stark så här års.

Av Flanören utmed Tolken - 4 september 2013 07:00

 

Så kom den då äntligen, Amiralfjärilen. Dagen innan Obama.

En ensam Amiral flög mellan Rudbeckiorna i går.

Precis som med flera andra Fjärilsarter denna sommar, så är de få.

Av Flanören utmed Tolken - 3 september 2013 20:52

 Förutsättningarna var de bästa. Ingen vind att tala om, sol och värme.

"Sjökungen", den nya 4-taktsmotorn, tog mig ett hundratal meter från båtplatsen, spöna laddades med woblers, som skulle gå bra för dagen.

I med grejerna och sen fick elmotorn arbeta i tre timmar.

Det finns vissa platser, där man fått fisk flera gånger, som man passerar med lite mer spänning än eljest.

På tredje platsen, utanför den blå sommarstugan, slog det på.

Inte den största, men den vägde 1,5 kilo. Bra matfisk. Ja det blir det för den satt så illa med en trekrok i munnen och en under hakan.

Gäddan blödde och då vill jag inte sätta tillbaka den. Det skulle bara bli buken i vädret.

För några år sedan, fick jag en på 6,4 kilo på samma plats.

Men en tur i fint väder är så mycket mer än fiske.

Konstaterade t.ex att vi har tre kullar med Skäggdoppingar mellan Vedholmen och Ramnö.

Två, tre och fyra ungar.

Det är "vår" kull som är fyra.

De håller fortfarande till i viken norr om Arnhallaberget.


Jag närde en förhoppning att det skulle bli Gös. Inte minst framåt 18-tiden, när småfisken sprattlade i ytan, uppjagad av större.

Körde fram och tillbaka, bytte wobblers, över Askanäsfjärden.

Ett tiotal hugg, men det ville sig inte. Gösen var tydligen mjuk i mun idag.

Men, den finns där och nästa gång ska den upp.


 

"Våra" Skäggdoppingar är intakta, 2+4. 


 

Lite ögongodis som avslutning.

Av Flanören utmed Tolken - 3 september 2013 13:09

 

Den härliga skördetiden är här.

Störbönorna ger mängder. I söndags morse skördade vi mellan fyra och fem liter bönor. Lite skulle med till Max middag. Vi har skördat innan och merparten återstår.

Morötter och lök är fina.

Sockerärtorna ligger i frysen, bara lite för direktkonsumtion kvar. Kan bli uthålligt, de blommar fortfarande.

Spritärtorna blir inte så mycket av, fåglar hann dra upp hälften av plantorna, minst.

Idag har jag skördat och spritat Bondbönorna(bilden ovan), huvudskörden. Lite kvar på plantorna, men även det blir till direktkonsumtion.

Vitkålen håller på att knyta sig fint.

Västeråsgurkorna tuffar på. En omgång inlagd, en till väntar. Vägde just en som blivit extra stor, 339 gram!

Med väderomslaget, till sol och värme, så blir det säkert goda resultat framigenom ochså.


Goda resultat ja.

Fisket har inte varit något att skriva hem om. Varken antalet gånger jag gett mig ut eller fångsten, då det begett sig.

Elmotorn är bra, jättebra när man fiskar, kör drag, men vid transporter mellan fiskeplatser, eller när det blåser, då kommer den till korta.

Frågade grannen lite sådär, om han visste någon som hade en liten fyrtaktare.

Ja, det nappade direkt.

Killen som hade köpt hans gamla plastbåt, hade några liggande. Hade tagit över dem när ÖB slutade med båtmotorer.

En kinesisk motor, Yamahakopia i mycket.

Tror du han säljer den för halva priset?

Inte omöjligt.

Idag kom han och hämtade båten och hade motorn med sig. En 4-hästars kinesisk "Sea king", med inbyggd bensintank.

Jag tror han behövde pengarna mer än jag behövde motorn, för jag fick den till ungefär halva nypriset ute på nätet.

Har packat skottkärran med spö, fiskelåda, batteriet fulladdat till elmotorn och så "Sjökungen" förståss.

Efter vi ätit blir det jungfrufärd.

Skulle också tro, att barnbarnen blir lite mer intresserade nu. De har inte varit imponerade av elmotorns högstafart.

"Kör du på fullen, morfar?" brukar Max lite retsamt fråga.


 

Av Flanören utmed Tolken - 3 september 2013 07:00

 

Dovhjortsflocken på Glaskulla har börjat uppträda mera samlat nu. Tidigare i sommar har de gått i smågrupper och någon bock har inte synts till.

"Fars dag" börjar närma sig och det blir nya formationer.

Det går två stora skovelbockar i hägnet nu.

Den ena är ju far till flera av hindarna, så det behövs väl blodsförnyelse.

En gissning, jag har inte talat med ägarna.

Tillväxtbocken från i fjol, ser ut att få samma position i år.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards