nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 19 januari 2013

Västgötaloppet, tjejernas dag.

Av Flanören utmed Tolken - 19 januari 2013 18:12

 

Hanna Falk, lika glad för segern i Västgötaloppet, som i världscupen.


-18 grader, strålande sol, som tryckte upp temperaturen till -13 vid middagstid. Fina spår, breda och med ett tjockt lager snö.

Inget kunde hindra att det blev en skiddag att minnas.

Själv var jag utrustad med flytoverall, dubbla långkalsonger och något liknande på överkroppen. Jag skulle inte frysa och det gjorde jag inte heller.

Tjejloppet hade fått en särskild nerv i, att i sista veckan så hade en av sveriges duktiga långloppstjejer, Vasaloppsvinnare och världscupdeltagare, Susanne Nyström från Laisvall i Norrbotten, anmält sig.

Hemmaklubben, Ulricehamns SK hade ett Ess i rockärmen, Hanna Falk, som börjar bli återställd från sjukdom, som varit efterhängsen.

Varndras motsatser, Nyström en riktig långtradare, Hanna Falk, en explosiv sprinter.

Skulle Hanna Falk ha en chans, eller skulle Susanne kunna avgöra redan på första varvet?


Det blev ett mycket mer spännnade lopp än vad någon vågat hoppas, inte minst därför att USK hade två duktiga tjejer till,Madeliene Thorn och Elelie Cedervärn,så en kvartett bildades i täten.


          

Hanna Falks skidor var välbevakade före start. Starten, Susanne Nyström till vänster i vitt, Hanna Falk i mitten tillsammans med de två andra UIF-tjejerna. Efter tre km. hänger de ihop och Nyström får sköta farthållningen.  


        

Vitt i täten, men de håller ihop efter sex km. Andra halvan på det 18 km. långa loppet, stötte Hanna falk i några skarpa kurvor och hon fick några meter. Hon hade börjat läsa av Nyström. Syntes också, att Hanna Falk var van vid upp-och nedförsbackar, kombinerade med skarpa kurvor.


            

Nyström vill inte dra hela tiden, det visar hon med all önskvärd tydlighet. Ulrisehamnstjejerna håller tätt, men de fick släppa. bara Hanna och Susanne, som skulle göra upp om det.


          

Här har Hanna satt in en stöt, banan blir kurvigare. Kolla mittenbilden. Det ser ut som Nyström ville trycka ut Hanna från ytterspåret, eftersom det är förmånligast i den sista 180-graderskurvan före upploppet. Hanna ger sig inte utan rycker och ur kurvan har hon fått vad hon behöver för att segra


      

Sprintern vann över långdistansaren. Solen lyste inte lika mycket på Susanne Nyström, som Hanna Falk.


Man träffar mycket folk en sån här dag. de flesta möten är mycket tillfälliga.


   

På parkeringen vid 10.20, ser jag två tjejer som just tagit ut sina grejor ur bilen. Ni är lite sena, samlingen var redan 10.00 De talade om att de varit där vid åttatiden redan, men gett sig av till ett varmare ställe. Tjejerna var från Växjö och jag önskade den lycka till.

När jag varit och fikat, en stund efter täten gått i mål, möter jag två tjejer som skrattar igenkännnade. Hej igen.


            

Sekunderna innan uppvärmningen, såg jag ett par tjejer som stod och var upptagna av sina mobiler. Tog några bilder, för jag slutar aldrig förundras över denna tingest, som så binder upp sina ägare, t.o.m när de ska åka ett skidlopp.

De tyckte det var OK att jag fotograferade. Tjejerna, som var klubblösa Göteborgare, hängde ihop hela loppet och jag tog några bilder när jag kom åt.


         

lgång och bortplockning av chip.

Hade de inte stått med sina mobiler, hade jag nog inte haft en enda bild på dem.

Nästa större event för dem var Tjejvasan, men träningsmöjligheterna i Göteborg är inte de bästa.


I morgon är det 42 km. herrar och damer, elit och motion. Första start kl. 09.00, så det blir att ge sig ut i ottan.

Det spred sig på Lassalyckan, att jag hade en blogg och det frågades efter bloggadress. Äsperedsbor är ganska meddelsamma!

Jag återkommer med ytterligare ett inlägg om tjejdelen i tävlingen, framåt måndag eller tisdag.

Inte minst med mera bilder, jag tog c:a 900!!! idag. Ja, tar man hänsyn till serietagningarna, så är det väl c:a 200 olika motiv. Serietagning är mycket användbart vid sådana här tillfällen, då det gäller att fånga "Det där".


Resultatlista.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards