Direktlänk till inlägg 21 maj 2010
Man lever nästan som i dvala.
Möte, möte, äta, sova.
Utöver eventuella yttre programpunkter, som domkirken härom kvällen, så är tillvaron ganska inrutad.
Kom över en karta för Hedmmarks fylke.
Ögonen föll på byn Moelv.
Moelven, ett känt norskt industriföretag, som jag stod och både svarvade och monterade hydraulcylindrar till 60-70-tal.
De har fortfarande sitt huvudkontor här, men mesta tillverkningen ligger på andra ställen numera.
Cylindrarna skulle sitta i en ”Bröjt” grävmaskin.
Det speciella med den, var att den inte hade någon drivning på hjulen, utan drog sig fram med skopan.
Passade den Norska topografin perfekt.
Under en 10-årsperiod utgjorde den tillverkningen, ryggraden i Monsun Tisons produktion, tillsammans med cylindrar till Atlas Copco, cylindrar till bergborrmaskiner.
Vikingaskibet, en bild från Googles.
Så Lillehammer, liksom Hamar där vi är, OL, vinter-OL.
Ett fantastiskt arrangemang, som Hedmarkingerne er veldigt fornöjd med.
Här i Hamar har man den enorma skridskodomen, Vikingaskibet.
Sverige tog bara ett guld, i ishockey, men det är det nog inte så många mer än svenskarna som bryr sig om.
Mjösa, som uppfattas som en sjö, är också Norges största, men egentligen är en älv.
Skulle vilja göra Mjösa under någon vecka.
Stanna och göra tillslag utefter stränderna.
Bl.a besöka vår värd här i Hamar, som utöver handläggare av Interregprojekt i ”Indre Skandinavia”, driver ett lantbrug med Sauer(får). Gården avgränsas i öster av Mjösa.
Mycket vackert med gårdarna i sluttningarna ner mot vattnet.
Medan vi i Sverige får c:a 35 kr/kg, för lammkött(18 kg slaktat), får man 60 Nkr/kg för 25 kilo slaktat.
Inte undra på att Norska landsbygden lever.
Ingen ovanlig syn med 15-20 kor som betar, och folk lever på det.
Det är ett minne blott hemmavid.
Man får väl trösta sig med;
Leve skillnaderna!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||
31 | |||||||||
|