nabbsjuan

Alla inlägg under september 2012

Av Flanören utmed Tolken - 9 september 2012 17:10

   Södra Ving i Ulricehamns kommun. Inte så långt från Änglagårdsbygden.


Idag skulle vi begå den årliga resan till Hökerum, i Södra Ving.

Bär-och syltbilen skulle vara på plats kl. 9.00

Jodå, vi var ute i god tid.

I år skulle vi inte ha några bär. Två Höganäskrukor med Lingonsylt, räcker till både oss och flera andra det närmaste året.

Däremot fick det följa med en del sylt hem, bl.a en ordentlig burk med Hjortronsylt.

På vägen dit, fick jag se en vy som jag bara inte kunde stå emot.

Bilder med halmbalar har fachinerat mig, men jag har aldrig tagit någon själv.

Med en sjö, skog och himmel, kunde idyllen inte varit större.

Släppte av hustrun och åkte tillbaka.

Det blev bilder.


Har vi närt en bastard vid vår barm?

En utblommad Lupin, har börjat om från början, satt bladverk och en knopp på den gamla stängeln. Ser ganska roligt ut, men "de e ente naturligt".


Det har blivit en hel del vedhantering de senaste dagarna, mest klyvning. C:a 5 kubik Bok ska bli ved. Den har legat ett år nu, så det smäller rätt bra emellanåt.

En del bark lossnar och i går fick jag se att Barkborrar, eller vad det nu kan vara, har gjort mönster i barken. Vackert, men inte så populärt bland skogsägare.

Gårdagens Fototriss hade som tema MÖNSTER, så det var naturligt att lägga in en bild på barken. Kolla gärna här.


Grannen byggde ett dubbelgarage för 35 år sedan. I det garaget har det aldrig stått nån bil. Vår "vedbod" ser ut att gå samma öde till mötes. Det är mycket som ska förvaras och i takt med att vi tömde boden på första omgången ved, flyttade där in det ena efter det andra, som nu verkar få inta boden varaktigt. Stabbe med pressenning, blir tydligen vedens lott i framtiden.

Ann Wibble, Bertil Ohlins dotter och finansminister i Gösta Bohmans regering i början av 90-talet, tyckte att alla svenskar skulle ha minst en årslön på banken. Så blir det ju inte, men vi försöker ha c:a tre års vedförbrukning liggande. Ved är inte det sämsta, när kvicksilvret kryper neråt och elpriserna uppåt.


   Nästan som ett konstverk. Har sparat barken från ett vedträ, med tre sådana här olika mönster.

Av Flanören utmed Tolken - 8 september 2012 07:00

   Vallmo med halsduk.

Av Flanören utmed Tolken - 7 september 2012 18:46

   

 Idag har jag testat den nya kameran, bl.a på Sländor. Blomsterlådan är fortfarande attraktiv som nedslagsplats.

Den här bilden är tagen med 1170 mm utdrag. Det är max på kameran. 600 optiskt och 572 till "intelligent" zoom.

Alla bilderna är tagna 1-1,5 meter från Sländorna.

ISO 100 över hela linjen.


Nedan så visar jag originalbilden överst och under den den redigerade och lite förklarande text.


1172 mm och i stort sett bara horisontell beskärning.

I går, skrev jag ut den 220 sidor stora bruksanvisningen som häfte( 4 sidor A5 på varje papper), skar, hålade och satte in dem i en A5-pärm. Är fortfarande inne i det planlöst irrande stadiet. Men mycket påminner om den gamla kameran.


 


1000 mm och våt på bröstet när jag ålade fram mot Sländan.





   

1057 mm, på en gammal stol/fåtölj till en altanmöbel från 80-talet. Sländorna gillar det allt mer blottade träet och patinan tilltalar dem tydligen.

En svårighet med att fota Sländor, är att ha koll på den egna skuggan. De känner av den på en halv meter. Även snabba rörelser är förödande.  










857 mm.

Hupp!

Vad är det som pågår här? De verkar vara ganska fördomsfria. Jag har sett de tunna blåsvartrandiga Sländorna nere vid sjön kopulera med röda Sländor.

Altanbrädorna är väl inte den flottaste bakgrund, men i det stadie som sländorna är, så bryr de sig säkert inte om bakgrunden.   



 

Har de redan förökat sig? Ja, men inte de två som höll på ovan. Det är andra som hållit på.

522 mm.

Märker, att det är lätt att komma till ändläget när man zoomar. Men här är jag fortfarande kvar inom den optiska zoomen.








 

1172 mm.

Det är tillfälligt planterade Lavendel, som syns i bilden.  


Som framgår på flera av bilderna, så var det ganska starkt solljus när bilderna togs.

Det är förutsättningen för att Sländorna ska vara aktiva, så man får ta det onda med det goda..


Nöjd med nya kameran, är bara förnamnet.

Den är lätt och praktisk att manöverrera och jag har börjat titta i okularet när jag fotar. Vad klart! Och skarpt, "Nikonkänsla" helt och hållet.

Optiken är suverän. Detta visas främst med översta bilden. Full zoom och kraftig beskärning.


Men det är mycket att lära, hittills blir det mest "turistfotografering"

T.ex kan man fixa till störande bakgrunder, redan i kameran, men det blir en av de saker jag måste lära mig.

Finns program för en rad motivområden, många för fotografering i svagt ljus

Mycket på de 220 sidorna, som ska prövas. En hel del kommer väl inte till användning, men det är ju allmänbildning i alla fall.


Dottern blev glad. Hon har fått gamla kameran. Hon skulle köpa en kamera, så det passade ju bra.

Sonen fick den förra när jag bytte och den håller än, men det är ju skillnad på fotande. Tar väl inte fler bilder på ett år, än vad jag gör på några dagar.


Av Flanören utmed Tolken - 4 september 2012 09:59

Kunde inte hålla mig, trots igenmulet och ett tunt "blött" regn.

Jag kröp in under öfset och fotade det som bjöds, samtidigt som sopbilen kom och tömde tunnan.

En nyutslagen Solros "Indian" och Dahlian Hayley Jane, fick bli fotoobjekt.

Jag har stått på c:a 10-12 meters håll från blommorna och fullt utnyttjande av den optiska zoomen, 600mm. Sen fortsätter den i "intilligent zoom" upp till 1200!!! mm, utan allt för stort kvalitetstapp. Men det blir en senare historia, när fotovädret blir bättre. Idag bildade det fina regnet en dimma på så lång zoomning.

På kul, så visar jag originalbilden och den slutliga beskuren och lite redigerad i övrigt.

När jag fotar blommor och insekter bl.a där jag vill ha så ren bakgrund som möjligt, så använder jag "nivåer" i Photoshop. Mörkar bakgrunden och förstärker objektet med "intensitet".


   Solros "Indian", mulet, ISO 100, bl. 2.8, 1/100 sek. EV -0,3. 108(600) mm.



   Solros "Indian" redigerad.


  Dahlia Hayley Jane, mulet, ISO 100, bl. 2.8, 1/125 sek. 108(600) mm.


   Dahlia Hayley Jane, redigerad. (Focus ligger på högra Dahlian).


Kanske inte så stort allmänt intresse,men vad gör man i duggregnet?

Det duggregnar säkert på fler håll och då kanske nån stannar upp och läser.

Jag är barnsligt glad över den nya kameran.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards