nabbsjuan

Alla inlägg under juni 2015

Av Flanören utmed Tolken - 18 juni 2015 13:40

Efter några dagars avbrott i referatet från Äspereds Hembygdsförenings torpvandring 2015, så fortsätter vi här med Nr 28 Krontorp, numreringen är från Tore Hallabros bok.

Krontorp låg under Lövaskog Kronogårdens mark. Det omfattade 1/24 hemman.

Ligger mellan Lövaskog och Dalshester, inte långt från gränsen till Toarp.

Det är känt att Karl Håkansson ägde och brukade torpet vid sekelskiftet, Han och frun Anna avled på 20-talet.

1919 köptes Krontorp av Karl Martin Johansson, som brukade det fram till 1932. Huset revs och flyttades till Dalsjöfors, som var ett expansivt samhälle vid denna tid, med framför allt textilindustri, det som blev Almedals fabriker.

Det hävdas att hästräfsan tillhört siste brukaren. Låt mig tvivla. På så små ställen var det nog hemmagjorda pinneräfsor som gällde.

Lämningar efter ladugården. Här har väl funnits ett par kor och lite småfä, får, hönor och nån gris.

Av Flanören utmed Tolken - 18 juni 2015 07:34

Härom kvällen skulle jag visa Erik och Pontus Doppingarna.

Men, tomt. De hade dragit ut i sjön. Inget ovanligt, men väldigt tidigt i år. Bara att hoppas att det må gå dem väl. I bästa fall får vi se dem under fisketurer i sommar. Bilden är den absolut sista. Tur att den blev hygglig.

Så sparkade då Brasilien Sverige till 1/8-delsfinal. Mot Tyskland. Låter tappert, men större under har skett.

Av Flanören utmed Tolken - 17 juni 2015 10:20

Lite sen med rapporten, men de har inte synts till.

I går kväll tog jag och gick en runda vid tjärnen. Såg de stora, men inga ungar.

Länge trodde jag att de var förolyckade.

Men tittar man noga på bilden, så kan man se alla tre, men man får titta noga, lågt framför förädrana, mellan vassen.

Inte mycket till bild för att visa hur de växt till sig, men sådan är nu verkligheten.

Daggamla och en vecka gamla nedan.

Klickeribilder.

Av Flanören utmed Tolken - 17 juni 2015 10:09

Eric hade sett fram emot att åka ut med "fiskebåten".

Premiär för honom, premiär för mig.

Han hade aldrig åkt i en vanlig båt tidigare och jag hade inte varit ute tidigare i år.

Fint väder, solen sken och bara ett par sekundmeter. Från fel håll, så jag hade inte så stora förväntningar, framför allt som det också var för tidigt på dagen. 9-10 är ingen fisketid. Men jag tror inte det spelade nån roill för Eric, allt var spännande och "lite läskigt". Han tappar tänder och har gluggar lite här och där. De nya är på väg.

Pontus var även med, men som jag var han lite reserverad till tidpunkten, så det var för Erics skull vi gick ut.

Pontus hjälpte oss med landen där Astrar och Störbönor ska planteras ut i det närmaste. Han var till väldigt god hjälp.

Jag kantgrävde, Pontus vände upp med en grep och tog det största ogräset, hustrun kom efter och finrensade.

Mycket smidigt.

Väntans tider i fotbolls-VM.

Nu får vi lita till Marta, för att gå vidare.

Av Flanören utmed Tolken - 15 juni 2015 07:01

När vi kom ner till sjön i går kväll, kunde vi glädjas åt, att ytterligare en holk är bebodd. 50% av holkarna bebodda!

Hyggligt utfall. Även om det är en Skrakholk, tror jag att det är Knipa i den här också.

Vi skulle egentligen fixa med båten och provfiska lite från land.

Eric, sju år på midsommarafton, var entusiastisk. Han hade fått nytt spö och nu skulle de stora fiskarna dras upp.

Han lär sig snabbt och det blev långa, väl avvägda kast. Precis som förra gången, fick Pontus agera fiskecoach.

Efter en stund ville han ha "fiskepaus".

Efter yterligare fiskande, så ville han ha "tre fiskepauser"!

Han hade sett lite intressanta saker som han ville undersöka.

Fiskandet begränsade sig till naturupplevelse och vi vände hemåt utan tyngande fiskebörda.

Efter ett kvällsmål, så bänkade vi oss för andra mål. Sveriges EM-kvalmatch.

Erick var mest entusiastisk och avkrävde oss andra ett tips och vem som skulle göra mål.

Själv yxade jag till med 3-1 och att Slatan skulle göra mål.

Pontus och jag kollade och småkommenterade ibland, men Eric var igång hela tiden och ville bl.a ha in nya tips, när Sverige gjort 3-0.

Vi såg hela matchen och det var två ganska trötta pojkar som gick och lade sig.

Idag står rensning av Bön-och Asterland på schemat. Pontus har lovat hjälpa till och Erik får väl göra olika konster med fotbollen.

Bönorna artar sig bra i sin sålåda, men Astrarna har försinkats av det kalla vädret. Inte ens växthus hjälper när det är mulet och kallt, som varit det förhärskande vädret. Men, lite varmare nu, så kommer de sig ganska fort.

I eftermiddag avviker jag några timmar för en sommarträff med PRO-styrelsen hemma hos kassören.

Vi ska diskutera verksamheten en stund, men mesta tiden är avsatt för social samvaro och mat.

Av Flanören utmed Tolken - 14 juni 2015 07:27

Efter nattens rikliga regn, är det mer än dagg som tynger blommor och blad. En Maskrosskrutt, på upphällningen kan bli riktigt bildmässig.

Om en stund ska vi åka och bunkra upp tills Pontus och Eric(barnbarn) kommer vid middagstid. De äter bra och allt. Tacksamt.

Yr.no säger laber bris(6 m/sek), men jag tror det blir fiske i eftermiddag. Eric är nog het efter att ha lärt sig att kasta med haspelspö. Bra med framför allt Pontus, när man ska ta ner grejerna. Motorer(el och fyrtakt) och fiskegrejer är lite strävsamt ensam.

Gjorde en storavverkning i går med den nyreparerade och -servade trimmern. Den är kraftfull Hondan och med Aspens fyrtaktsbränsle känner man sig, i alla fall lite, präktig. Lien är naturligtvis att föredra ur miljösynpunkt, men vänsterarmen orkar inte så länge ännu, även om träningen ger resultat. Har avsatt ett område för lieslåtter, eliten del slaget, en del kvar.

Vi har grannsamverkan i byn. I går kom ett mejl om tt vitt Opelskåp, som synts till. Inte en enda träff på firmanamnet, skatt och försäkring var inte betalda. Såg nog bilen som hastigast på vägen när jag slog med trimmaren, men tänkte inte mer på det.

Vi får väl hålla ögonen öppna. Har de fått nys på något, så kommer de nog tillbaka i veckan, när här är mindre med folk.

Skulle tro att det är båtmotorer i första hand, men även bra trädgårdsmaskiner går att avyttra.

Av Flanören utmed Tolken - 13 juni 2015 08:00

Stubbaslätten, det mest efterlängtade stoppet, efter en lite strapatsrik promenad i blött underlag. Våra stövlar kom väl till pass. Alla hade inte varit lika förutseende, även om ingen hade dansskor. Ett vindskydd riggat, gott om ved, för korvgrillning och kaffekopkning. Riktig kaffekokning i en väl tilltagen kanna. Skulle ge varje påskkärring slagsida.

Det var gott med fika och många hade korv med för att grilla. Vi hade vår standardmeny på picnic, smörgåsar med skinka och stekt ägg.

Det blev en halvtimmes rast vila. En skylt sattes upp och Lars Ola talade om torpets historia och alla verkade ha det gott.

Resten av färden skulle bli på grusväg. Uppskattat efter "novemberkåseterrängen".

Jordkällaren är det enda som skvallrar om att människor bott här.

Bengt Gustavsson, lite av Äspereds allt i allo, i idrottsförening och hembygdsförening. Han var bl.a lagledare för sonen när han i sin ungdom spelade fotboll i ÄIF. Populär hos damerna också- när kaffet var klart.

Stubbaslätten låg på Bosgårdens mark, ganska ensligt och man räknar med att det är från sent 1700-tal.

I mitten av 1800-talet rymde torpet inhyses.

In på 1900-talets början bodde ett par som kallades August och Becka på Stubbarn. De hade 3-4 kor och smådjur.

När August och Becka var döda flyttades torpet till Dalsjöfors.

Klicka på kategorin "Äspered", så kan du följa torpvandringen 2015.

Mätta, utvilade och vetgiriga, så var det dags för Bo Lennart.

Av Flanören utmed Tolken - 13 juni 2015 07:00

Rosenbusken ligger i startgroparna. Kan bli blommning till midsommar. Det varar inte länge, men får vi tjänligt väder, så är det en kort men stor fröjd.

Det blev lite fel i inlägget i går. Det gamla stenpartiets torvor bearbetades på torsdagen. Så kan det bli när man lägger in i förväg.

I går var det möte med Viltförvaltningsdelegationen på Länsstyrelsen i Göteborg.

Den stora frågan var tider för Älgjakten. Markägare och även majoriteten i vårt Klövviltsutskott ville ha oktober till februari.

Jag tog intryck av en skrivelse från Jägarorganisationerna, som ville korta ner till 70 dagar. Även av diskussionen på mötet. Således skulle älgjakten vara avslutad runt 20 december, en av mina bröders födelsedag, även vår förlovningsdag. På tal om onyttigt vetande.

Efter årsskiftet fäller tjurarna hornen och det blir svårare att skilja könen åt. Vi har ju reglerat, så varannan damernas gäller även i Älgskogen. Korna går med långt gågna foster, så det är inte etiskt att plocka fram mer än halvgågna foster vid urtagningen.

Markägarna vill skjuta så länge som möjligt, inte minst för att skydda skogsplanteringar.

7-5 slutade voteringen, till fördel för den kortare jakttiden.

"Julefrid i Älgskogen", som min miljöpartistiske bordsgranne uttryckte det.

Fällavgift, är inte en avgift för skinnet, som man skulle kunna tro, utan en avgift till Länstyrelsen för varje skjuten Älg.

Den ska finansiera viltadministrationen och uppgår till drygt 3 miljoner i Västra Götaland.

Jägarna är inte glada i den, men det blev ingen röststrid, dock i ord.

Vi tog också en del regelverk och så blir det naturligtvis en hel del rapporter.

Vi får finfrämmat i morgon. Både Eric och Pontus kommer i några dagar. Pontus ska hjälpa till lite och Eric vill väl spela fotboll. Men framför allt vill han fiska. Vi har en ny utrustning väntande på honom.

Blir bra att gå ut på sjön nu. Gösen är lovlig igen, efter den 10 juni.

Skulle vara kul att se hans reaktion med en hygglig Gös eller Gädda i båten.

Verkar som att Eric har lust att följa med till Öland. Vi ska ta och titta på lite bilder från Pontus, hans bror, och hans "store kusin" Max veckor på ön.

Det är 15 år sedan vi hade en 7-åring med oss.

Sen får man väl erkänna, att det går sisådär i fotbolls-VM.

Oavgjort i natt mot USA, var väl bättre än förväntat, men Sverige har bara två poäng och Australien slog Nigeria. Australien blir ingen lätt nöt att knäcka.

Mitt finska tips blir nog, en tredjeplats och inget fortsatt avansemang.