nabbsjuan

Alla inlägg den 16 juni 2011

Av Flanören utmed Tolken - 16 juni 2011 09:40

  

Sjötorp speglar sig i det stilla vattnet.


Idag återupptog vi morgonpromenerandet och -doppandet.Trondheimsresa och fulväder har satt temporärt stopp.

Full sol från klarblå himmel, vindstilla och termometern drar mot 20.


Vårt Skäggdoppingspar ruvar på.

Idag hade hanen solidariserat sig med honan och låg bredvid boet.

De två ungarna jag trott mig se, tillhörde en granne nästgårds i vassen, en Andfamilj.

När jag flanerat mig lite för nära med kameran, gled de från boet och simmade en bit bort.

Jag lät dem vara i fred fortsättningsvis, vill ju se kläckta ungar.


     


Fåren betade fridfullt, men en stund senare var det full trängsel runt  minerallådan. Den innehåller bl.a Melass i år.


Det är härligt att doppa sig i böljan den blå, efter en trekilometers promenad, även om den inte höll mer än knappa 17 grader.

De graderna kändes betydligt behagligare idag, än när vi tog första doppet för knappt två veckor sedan.


Pontus, ett barnbarn, är här några dagar, med blandat sommarlov och utgöra en hjälpande hand, med att rengöra altanerna.

Vi ska även bygga ny kompost. Har det sagts förut? Ja, men nu ska det ske.

Dock, åker vi först till Cramers i Hillared och köper lite jord och gödsel, för de sista utplanteringarna.

Av Flanören utmed Tolken - 16 juni 2011 07:00

Vissa blommor går man och väntar på mer än andra.

För mig är Fingerborgsblomman en sådan.

Nu har de börjat slå ut, men de flesta är i knoppstadiet fortfarande.

Alla våra Fingerborgsblommor är hemmasådda eller självförökade.

Teckningen inuti blomman tycker jag är fantastisk.

Vid lite vägkorsning, är det alltid lika spännade att se vilka mönster de utvecklar.


 




Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards