nabbsjuan

Alla inlägg den 23 februari 2011

Av Flanören utmed Tolken - 23 februari 2011 21:18

Idag har jag haft en vinkelslip i munnen.

Var hos tandläkaren, för att åtgärda en brygga som var fäst i en tand som inflammerats i botten.

Ingreppet betyder, att de ska flytta bryggfästet ett steg framåt, till nästa tand.

Hon skar upp den gamla bryggan med en vinkelslip.

Det var ett ordentligt rumsterande och nu efteråt, när bedövningen släppt, känns det ordentligt.

Det gjordes nya avgjutningar och den 8 mars, ska jag sätta in den nya bryggan.

Så länge har jag fått en provisorisk brygga av plast.

Den ska tydligen hålla för samma belastning som riktiga tänder.

Det var 11,5 gram guld i den uttagna bryggan, vilket jag omedlebart omsatte i närmaste guldsmedsaffär.


Jag lät bl.a tandläkaren förstå, att hon var orsaken till att det inte blir nån motordriven isborr den här vintern.

Fick i stället köpa nya skär till den handvevade.

Hon tog det med ro, som det skämt det var.


Inför ett sånt här stort ingrepp och kostnadsberäkningen, så kommer ju tankarna, varför inte tänderna räknas till kroppen.

Hade det varit broskbildning nån stans eller skeva kotor, för att inte tala om inflammationen, om den suttit  nån annan stans på kroppen.

Då hade man omfattats av sjukvårdslagen och kostnaderna blivit helt annorlunda.


Det är faktiskt helt ofattbart.

Ingen tillfällighet att klasstillhörighet syns i munnen.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards