nabbsjuan

Alla inlägg den 17 juni 2009

Av Flanören utmed Tolken - 17 juni 2009 17:40

Eftersom jag varit borta ett par dagar, hade jag stora föresatser inför dagen.


Det mesta kom på skam.

Går inte att ta på riktigt, men jag har mått illa, svettats så fort jag rört mig och blivit trött bara av att tänka på att göra något.

Det var när jag kartgallrade de unga äppelträden, som jag kände av det först.

Är ju inte särskilt ansträngande att gå med sekatör och klippa i brösthöjd.

Men si blev det.


Har legat en del för att försöka avhjälpa besvären.

Däremellan blev det turer ut i solskenet.



Tagetesena börjar slå ut.

Den första blomman på varje planta brukar inte avslöja allt om hur fortsättningen kommer att bli, men 2 och en halv månads väntan, accepterar vad som helst.










Vita rosor från Nabben....

Vår vita rosbuske blir väl inte så mycket vackrare än den stod idag.

Den har fått en del regn, men ger så ofantligt mycket blom, att det inte märks.

Den tar en massa plats, vi vill flytta den.

När den blommar får den ändå godkänt för sin placering framför kaffebordet på sidoaltanen.

Kaffe och rosdoft, det är grejer det.


Maria, inte bara jungfru

För ett 15-tal år sedan fick vi in en Mariatistel, med jorden, ellr frön, vet inte.

Den ger bra med grobart frö, så varje år brukar jag plocka upp några plantor under ogräsrensningen, kruka för utplantering där den står bättre för tillfället.

F.ö en hel del annat som jag gör lika dant med, bl.a Gurkört, Borago officinalis, en kär gammal vän som återkommer.





Ovanlig gäst på flotten

Vi tittade till fåren som vanligt, de har ätit av bra, så det blir flytt till ny hage i morgon.

Hagen ligger bredvid "fotbollsplanen" där vi brukar dansa kring midsommarstången.

Bra för småbarnen, vi stänger av elen så kan barn och lamm passera som de vill.

Nyfikenheten drev oss till badbryggan och termometern.

14 grader!

Bad får vänta, men i nästa vecka ska vi få sol och 25-26 grader, så då återvänder förutsättningarna förhoppningsvis.

Den låga badtemperaturen var inte det mest anmärkningsvärda.

Ute på badflotten stod två-Rödbenor trodde vi- men det var ett par vuxna Stranskator.

Sällsynta i våra trakter, de håller till utefter kusterna och i Vänern.

Men de är välkommna, fågelfaunan utökas.


Vi förbereder en viktig födelsedag, Erik yngsta barnbarnet fyller 1 år på midsommarafton.

Han ska få en gåvagn, med Bamsemotiv.

Bamse håller än, våra barn, de äldre barnbarnen och nu Erik.

 Kläder har han fått tillräckligt av oss, så det känns inte så roligt på födelsedagen.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards