nabbsjuan

Alla inlägg den 24 september 2016

Av Flanören utmed Tolken - 24 september 2016 15:06

 

De ligger där granna. Medelstorleken var långt över tidigare skördar. En del Päron var riktiga Bamsar.

Vi har väl tidigare skördat drygt en halv låda med Göteborgs Diamant. De mognar tidigare och har inte så lång hållbarhet. Filippäronen, i lådorna, kan lagras inemot två månader, svalt.


Fåglarna hade börjat ansätta de högst belägna päronen, så vi tyckte det var lika bra att skörda innan vi åker till Österlen i morgon. Även bäst för självkänslan. Den kan få sig en knäck när man ser hur de bullar upp.

Vi ska köpa en 12 kiloslåda till mos och en påse blandade sorter för direktkonsumtion.

Några kilo Plommon får följa med hem även. Till marmelad.

Vi är just nu inne på marmeladen från 2012-13. Den blir bara bättre med åren, Inte minst krusbärs-och Svart Vinbärsmarmeladerna.Riktigt "ädla".


I går var jag inne på höstmarknaden i Borås. Det direkta ärendet var att handla korv och Isterband av en knalle från Listerlandet, som jag träffade på på Öland. Jodå, det blev affär.

Tittade mig omkring efter någon som tryckte namn på kepsar, men hittade ingen. Men det är ju tid ännu. Tänkte ha med mig en keps, med inskriptionen "Lellemånsen", men det blir säkert tillfällen innan februari.

När hans far föddes, Max, hade jag gjort en pilbåge, som jag hängde på sänggaveln på BB.

Den har hängt med honom genom åren och nu hänger den på en spik i en av bodarna. Kanske vill han låta den gå i arv.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards