nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2015

En undanstoppad kulturskatt.

Av Flanören utmed Tolken - 27 augusti 2015 11:10

De senaste åren har vi gått på auktioner och loppmarknader, för att bl.a se vad de har i Lieblad.

Inga liar, för det är antingen för korta träorv eller plåtorv, som f.ö oftast är för korta de också. Min fars gamla trälie är decimetern för kort, för hustrun! Undra på att de går under benämningen ”ryggskottsliar”.

Hustrun blev ordentligt biten, sen jag tillverkat en lie åt henne och hon hade lätt för att lära sig.

Slåtterintresset har ökat markant de senaste åren och mycket ungdommar deltar på slåtterkurserna

Rätt orvlängd, jordlagt blad och bladet utefter marken när man slår. Hustrun hade allt det där och tycker det är jätteskoj.

Det ligger en kulturskatt undangömd i något hörne på många gårdar.

Handsmidda lieblad.


  

Det var inte Grisen i säcken, när Ingrid med dotter lagt upp för fotografering.


Fram till 50-talet, fanns det riktiga lieblad i handeln.

I något fall(Igelfors) slutade de 1972 och Hammerdal höll ut ett par årtionden till. Idag är det Österrikiska licenstillverkningar eller Norska Hamre, med det gemensamt, att de är av en mycket lägre kvalitet än de handsmidda. Många är enkelsmidda, medan ett riktigt blad ska vara smitt i tre lager.

Folk blir rädda när de ser den ytliga rosten.

Det är en fantastisk kvalitet på de handsmidda bladen.

Upp på slipstenen med dem, så blir de som nya. Passivrosten försvinner med slitaget.

Vi har inte lång tid på oss. En generation till så ligger även de kvarvarande bladen på skroten.

Man hade många blad i gårdarna. När slåttern stod för dörren, kunde man inte stå vid slipstenen.

På marknaderna så sålde man i tolfter(dussin)!

På gamla bilder kunde man se att de hade många liar också.


 

Ett ovant öga kanske bara ser rosten. Bara ytligt. Ser man till att bladen legat i 40-45 år sedan de användes, så är de i väldigt bra kondition.


En rätt utförd slipning, beroende på vad man slår, räcker ungefär en dag, till viss del även beroende på bryningsteknik. Förutsatt att man inte använder bladet som jordfräs i sorkhögarna. Då kan man ha slött redan efter ett par timmar.


Ett bidragande skäl, till att vi lite snabbt svängde till Dalarna och Rättvik, var en annons på Blocket.

”Ett okänt antal, bra gamla liar som behöver slipas för att kunna användas”.

50:-/styck eller 3 för 100:-.

Ett nytt Österrikiskt kostar c:a 350:-, om man ens kan få tag på dem. Marknaden idag, är översvämmad av plåtblad. Försäljarna, t.o.m på Granngården, vet inte att de ska knackas med hammare och städ, utan folk står och slipar med sten och får inte fram någon hållbar egg.

Ingrid(vår blivande värdinna) och hennes dotter gjorde ett jättejobb efter mina förfrågningar. De stod och slipade brommen på alla liarna så att smed och smedja och övrig info gick att läsa. Sen fotade de och mejlade.

Vi blev så sugna så det fick bli några dagar i Dalarna.


Vandrarhemmet i Utby, ett tidigare ålderdomshem m.m


Ingrid ordnade boende på ett vandrarhem i Rättviksbyn Utby. Frukostarna åt vi hos henne och det bidrog i högsta grad till en bra dag och en stor dos allmänbildning

Hon hade inte bara de egna bladen, som inte används sedan 1970-talet, utan en släkting hade kommit med lika många.

Till det priset gick det ju inte att stå och sortera, utan vi köpte hela rasket.

Vi tänker inte göra affärer på dem, utan det blir i huvudsak tre användningsområden.

Vi har redan slipat tre av dem, använt två, nere på vår äng. Kanske 5-6 som kommer att användas hos oss.

Andra användningsområdet blir gåvor, till särskilt förtjänta eller intresserade.

Sista användningsområdet blir museiföremål.

De uttryckte, att de trodde bladen hamnat i goda händer. Vi ska göra vad vi kan, för att de ska vara i bra skick för eftervärlden.

Av de vi använt, kan man konstatera, att de har en väldigt god balans och går att få mycket vassa.

Mitt sätt att pröva skärpan, är att jag slår några löpmeter kort gräsmattegräs. Blir skåren jämn och snygg, då har man ”bett”.

 

Tidig morgon i Utby.

 
 
dunsaluns

dunsaluns

31 augusti 2015 08:50

Åh!Vad glad jag blir :) Jag behöver just fråga någon som förstår sig på liar. Min är jätteslö men jag drar mig för att gå och köpa en ny, dyr och till synes, tung, från granngården. Min ser ut som på dina bilder, bladet (årven?) sitter fast i ett välformat träskaft, ett sånt skulle jag inte kunna utforma i en handvändning! Den var jätteskön och gjord för en liten människa som jag, men bladet har börjat släppa, förrutom att det är lite hackigt och ovasst. Jag vill slipa upp den hos någon som kan göra det bra. Är det lätt att förstöra den om man slipar fel? Ifjol köpte jag ett bryne från granngården men den behöver ju grundslipas. Vi fick den med huset som vi köpte av en dam som var 91 år och hade bott här hela sitt liv. Jag slår lite hö som jag hässjar och ger åt mina djur bl.a lappgetter.
Älskar brottning! Sonen ska börja sin andra brottningssäsong nu i vinter :)
Ni verkar ha så fint i era omgivningar och fina foton!
Ha det bra!
PS. OM du vill svara, skriv gärna en hint på min blogg så jag hittar hit igen! Det är så tråkigt om man "tappar bort" en intressant blogg.
/ Dunsaluns http://dunsaluns.bloggplatsen.se

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

Flanören utmed Tolken

31 augusti 2015 12:25

Hej
Kul att du hör av dig.
Du kan slipa upp bladet, men det måste ske på en roterande sandsten med vatten.
Kolla med hembygdsföreningen hemmavid, de vet säkert nån som har en slipsten.
Brynet är bara till för att återge ett slipat blad skärpan, när det börjar bli slött.
Du kan hitta filmer på Youtube om lieslipning. De flesta är mycket instruktiva.
Du ska nog försöka behålla din Lie både bladet och Orvet(skaftet).
Behöver du en ny liering, som fäster bladet vid orvet, så kan du få en adress till Lie Mats, men googlar du Lie Mats, så kommer du till honom.
Han handlar bara med "knackeblad", men lieringar har han. han skickar säkert en till dig. Tror han tar 100 kronor plus porto.
Ett överpris, men det kostar ju en del att åka till närmaste affär som kan tänkas ha det.
Mejla mig på 033104060 före snabelaet och telia.com efter snabelaet, så ska jag skicka dig en del bra länkar om lieslåtter.
Hoppas du hittar en slipsten.

Man kan väl inte direkt förstöra ett blad, men rätt teknik gör det ju lite lättare.
Förstår att du har en del sår i eggen.
Jag brukar göra så, att jag slipar upp lien och låter de djupaste jacken vara kvar. Efter några slipningar, så är de djupa borta också.
Förstår bara inte hur du kan slå hö, som räcker till hässjor med den lie du beskriver.

Ha det gôtt
och mejla mig gärna

Kjell E "Flanören".

PS
Gick in på din blogg, den verkar trevlig och jag följer nog den framigenom.
Inte minst så kanske jag kan följa dig och liens gemensamma äventyr.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards