nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 21 juli 2015

Dagens bild, tisdag; Yngves jordkällare.

Av Flanören utmed Tolken - 21 juli 2015 07:00

 

Ynve var Nabbens enda innevånare, innan avstyckning och fritidshusen växte fram.

Nabben var ett torp och Yngve på Nabben var en känd profil i bygden. Han hann förmedla en del information till de första som kom hit.

Torpet är idag fritidsbostad och hävdas. Bl.a har jordkällaren fått sig en renovering.


I går fick jag ett telefonsamtal från kassören i Hembygdsföreningen.

De hade fått ta över en hel del grejer efter Yngve och ska någon av de kommande söndagarna ha en utställning om honom.

Men de hade inga bilder på torpet.

"Vi tänkte, att du har säkert bilder".

Jodå, men som det var ganska bråttom, så var det lite stressigt att hitta dem.

Eftersom det inte var nåt folk i torpet just nu, så gick jag ner och tog några bilder. Bl.a den på jordkällaren.

Ladugården, huset och jordkällaren är i bra skick och bilderna blev bra.

Får se vad de kan använda.

Ska bli intressant att se utställningen, eftersom jag bara sett Ynve på håll, i samband med de tidiga midsommarfesterna, dit han inbjöds.


F.ö så åker vi till Göteborg vid middagstid. Jag ska följa med handen till SU, för besiktning innan "slutlig"? operation.

Vill helst fördröja den, till senare i augusti, eftersom det innebär gips och därmed hinder för en del som jag vill göra.

Dahls har en brödbutik utanför SU:s huvudingång. Vi tittar väl in där också, men Dahl får konkurrens av en del Ölandsbröd som fick följa med hem. Hur som helst är hans levainbröd och fruktbröd  svåra att motstå. Värdiga konkurrenter till Ölandslimpan.

 
 
Alvis

Alvis

21 juli 2015 08:40

Hej! Vilken jättefin och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? KOLLA GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Helene Holmberg

22 juli 2015 16:17

Hej! Vad roligt att det blir en utställning omYngve och Nabben.
Har ju själv växt upp med Yngve som granne . Har gästat hans kök många gånger sommar som vinter och druckit både varm chocklad som saft. Otaliga historier har han berättat för mig som barn.
Innan han tyvärr inte orkade bo kvar längte. Hör gärna av dig ang datum . Du kan nå mig på hholmber@volvocars. com eller du ser mig vid stugan.
// Helene

Flanören utmed Tolken

22 juli 2015 19:47

Jag informerar, tror det är en av kaksöndagarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards