nabbsjuan

Alla inlägg den 4 januari 2015

Av Flanören utmed Tolken - 4 januari 2015 15:58

 

Det hade inte infunnit sig så många fågelskådare och andra söndagsflanörer, som väntat, trots det fina vädret.


När vi gav oss iväg till Hornborgarsjön i morse, så levde vi med illusionen, att vi skulle få se Havsörn.

Jodå, där var minst sju Havsörnar, varav jag fångade fem på bild.

Men de var skygga, satt på andra sidan sjön och väntade på att vi skulle ge oss i väg.

Det var trevligt ändå. Tjatade lite med folk och tjuvkikade i kikare.

Jag förstod vartåt det lutade, när en man delgav oss sina erfarenheter från förra året.

En Havsörn, den som var närmast, satt på samma gren i två timmar. Sen flyttade den sig en bit och satt där i en timma.


 

Så här kan de sitta och spana i timmar.


Det är egentligen bara de i gömslena som får någotsånär närkontakt med fåglarna. Det är ju utanför gömslena som man åtlat.

Visst fick jag havsörn på bild, men inte lätt att ens göra en artbestämmning.

Jag fotade med fullt utdrag, c:a 930 mm. Bilderna är beskurna ner till en tredjedel ungefär.

Det blev mina Havsörnsbilder den här gången. På Öland, i somras, kom jag lite närmare, men den flög, så det blev bara en acceptabel ruta.


Bilden innehåller tre fåglar i toppen på en torraka. Tack vare den mörka bakgrunden framträder de tydligt. Enligt förståsigpåarna, så var det tre ungfåglar. 



En ensam fågel, som flyttade sig några gånger mellan pinnarna, men närmare kom den inte. 


Vi blev kvar i tre timmar, med fikapaus.

En härlig dag. Fick väl inte de bilder jag fantiserat om, men efter omständighterna får man vara nöjd med det som blev.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards