nabbsjuan

Alla inlägg den 26 september 2014

Av Flanören utmed Tolken - 26 september 2014 10:41

Övningarna, så länge jag var gipsad, framstår idag som rena barnleken, jämfört med den träning som gäller innevarande två veckor. Nu ska senor, muskler och leder förbredas för det verkliga livet. Om en och en halv vecka ska jag vara redo för att succesivt använda handen på riktigt.

De nuvarande övningarna går ut på att tänja och sträcka i, inte bara den nysydda senan i pekfingret, utan även resten som stelnat till. Det är sträck och knip, som verkligen smärtar, men blir lindrigare för varje dag. En sträckning verkar ha gjort full nytta, för där är smärtan borta, även när jag pressar i ändläget,

Svårast är att få den skadade pekfungren fullt hoprullad mot handflatan och i ändläget knipa. Jag är inte riktigt i ändläget, men det går framåt.

Stelna till, ja. För några år sedan, ja rätt länge sedan, gjorde Mats Segerblom ett TV-program om fyra bröder från Hillared, som i hela sitt vuxna liv suttit och sytt arbetkläder i sin syfabrik. De fortsatte upp i hög ålder och nära nog stupade vid sina symaskiner, efter hand.

Den "yngste pojken", närmare 90!, förklarade varför han höll på: "En får ente stelna te".

En gång i timmen ska jag göra armar uppåt sträck. Träningsprogrammet i övrigt utförs varannan timme.

Vid armar uppåt sträck, har jag lagt till några tänj-och vikövningar för armarna. De anbefaller inte Mitella numera, just för att armbågen inte ska stelna, men det blir ändå rätt mycket i det läget. Sträck och tänj är välgörande.

Undrar om man blivit masochist, för jag uppskattar smärtan, då vet man att det gör nytta.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards