nabbsjuan

Alla inlägg den 13 september 2014

Av Flanören utmed Tolken - 13 september 2014 07:00

Sista skriket.

På 50-talet var den vanligaste betydelsen av uttrycket, något modernt, som precis hade kommit ut i affärerna eller rent av bara på bild i någon tidning.

I den betydelsen ligger tyngdpunkten på skriket.

Lägger man tyngdpunkten på sista, så får det mera betydelsen, svanesång eller sista kvällen med gänget.

Fingerborgsblomman, en flerårig har snart gjort sitt. De är sega i toppen, har stått så i ett par veckor.

Så långt, kanske många även tänker på valrörelsen, bara en dag kvar.

Lördagen brukar vara lite av lätt umgänge runt valstugorna, där såna finns. Förhoppningsvis ganska trötta valarbetare, som pustar ut.

Ska nog ta mig in till stan på förmiddagen. Hustrun ska tala med

Max om tyg till några kuddar vi köpte åt honom i födelsedags-present.

Nagelbitaren kan börja. Det handlar bara om några få tiondelar till Fi, så kan de rödgröna få egen majoritet.

SD hamnar offside.

En del tror att SD:s stjärna skulle hamna i nedan om så sker.

Jag tillhör inte dem.

SD apellerar till en väljargrupp, sammansatt av frånkörda unga män  i mindre tätorter , lågutbildade i hela landet, inte minst äldre som tror på myten att det är invandrarnas fel att pensionerna är så låga. Slutligen paraleller till outlaws på motorcykel, fast utan hoj. De grupperna är minst av allt mottagliga  för förstångsargument.

Så jag tror nog vi får dras med den blåbruna hydran.


Slutligen, så kan jag inte avstå från att notera, att de borgerliga partierna har aldrig varit så små, tillsammans, som man verkar vara idag. M har tappat en tredjedel av väljarna sen förra valet, vilket Jonas Sjöstedt noterade i TV:s slutdebatt i går. Folkpartiet är knappt skuggan av sitt forna jag.

SD har fyllt ut tappet, knappast hedersamt  för borgarna, när det kommer till vilka som har fyllt ut deras led.


Inför EU-valet, var det V som fick släppa till Fi, nu verkar det vara S och Mp.


För den som är intresserad, kan jag rapportera, att konvalecensen fortskrider. Det verkar gå bra, att döma av beröm och positiva ord på SU i tisdags.

Nästa sjukvårdskontakt, är den 23:dje, då jag ska träffa läkaren. Sen är det bara två veckor kvar med gips. Därefter får jag börja använda vänsterhanden, lite försiktigt i början naturligtvis. Det handlar väl mest om att bära frimärken mellan tummen och pekfingern.

Framåt nionde veckan får jag börja köra bil. En reparerad bil hoppas jag, efter att en lastbil backade på oss i tisdags. Inga stora grejer, men det blev kontakt, som gav avtryck på bl.a motorhuven.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards