nabbsjuan

Alla inlägg den 5 september 2014

Av Flanören utmed Tolken - 5 september 2014 12:48


Att jag är lite av statistikbitare, är det väl ingen som undgåtts av. Även spekulationer utifrån samma statistik ligger nära till hands.


Det mest störande momentet i valundersökningarna, som duggar tätt just nu, är att alla partier inte behandlas lika. När, oftast KD, men tidigare också Centern hamnar under 4-%-spärren, tas de ändå med i Alliansens underlag, men samma ynnest unnas inte Fi.


Nu har Fi fått 4 % i en mätning, och hux flux har de rödgröna 52%, SD förpassas till åhörarbänken och får mer ägna sig åt att krafsa skattefuskkastanjerna ur elden.


Fi över och KD under spärren, ger jordskredsresultat, Alliansen torskar med över 20%!


Jag tillhör dem, som önskar att Fi ska komma in i Riksdagen, inte bara för den rödgröna majoriteten. Med sitt livsverk, förtjänar Gudrun Schyman en ministerpost. Tänk vilken påle i köttet på makten!


Det är väl mer och mer tydligt, att Centern lyft, när Maramöa, i alla fall i valrörelsen, bytt Stureplan mot närodlat. Trot den som vill; ”jaag ääj ingen nyylibejaal”.


Hur kan jag tala så allmänt om de rödgröna, när Lövdén bara vill regera med Mp?


Jo, jag ger inte mycket för det han säger nu, för att inte skrämma bort medelklassväljare. Efter valet har vi en annan situation. LO-folket och medlemmarna i övrigt vill i hög grad ha med V i en regering.  De litar faktiskt inte så mycket på sina egna, på höger-vänsterskalan.V är betydligt mera populärt ute i de djupa S-leden än Mp. Det man kan förvånas över, är att detta inte gett större utdelning för V i mätningarna. Men för mig räcker det att utslaget kommer på valdagen.


Nu är det inte mer än 9 dagar kvar. Spekulationernas tid är snart förbi.


Alla goda krafter måste hjälpas åt, så att inte SD får spela Joker, Svarte Petter skulle vara bättre.




Lite svårt att skriva med en pekfinger. Jag tänker lite fortare än så, vilket förklarar en del luckor och snabba slutsatser. Men nu är det skrivet.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards