nabbsjuan

Alla inlägg den 29 juli 2014

Av Flanören utmed Tolken - 29 juli 2014 17:33

 

En del av de röda vinbären, som blev till saft idag.


Min mor hade ett uttryck när det gällde att skörda bär, frukt och grönsaker.

Jag får ta vara på bären/frukten/grönsakerna..

Det är vad vi gjort idag.

Vi har haft hjälp. Hallonskörden övermognade medan vi var på Öland. Den sena veckan och höga värmen samverkade. Lite ätebär bara.

De två skördefärdiga buskarna med röda Krusbär var plundrade i går morse. Jag hade virat in dem i hönsnät, för Rådjuren har varit där förr.

Näten var forcerade och bara lite ätebär kvar.

Dock hade de röda och svarta Vinbären klarat sig bra. Dem tog vi idag.

Egentligen, hade vi från början bestämt oss för att inte sylta och safta så mycket av bären. Vi har nog ett par årskonsumtioner i källaren, Rabarber och Fläderblom i frysen. Som om inte det skulle vara nog, ser det ut att bli en fin Päronskörd och vi har löfte på Plommon och Äpplen.

Men, när bären bara hänger där och vill plockas, är det svårt att hålla sig.


 

Det föll på min lott, att rensa Svarta vinbär, till marmelad. En synergieffekt av marmeladkoket, är att det går bra att göra kräm på marmeladen.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards