nabbsjuan

Alla inlägg den 19 juli 2014

Av Flanören utmed Tolken - 19 juli 2014 06:00

 

Åter en fin kväll vid Kalmar sund. Ren solnedgång, men inte så mycket folk som man kunde förvänta sig en fredagskväll. Kanske något i TV-tablån som höll folk hemma.

En gammal bekant kom ner med sin kille och satt en stund. Max, älsta barnbarnet(12 Ölandsveckor 1995-2009), lekkamrat. De växer till sig.


När hustrun gett sig ut på inköpsresa, Ullcentrum, Outlets och Köpmanshus, tog jag en fotorunda. Den hamnade så småningom vid grannarnas imponerande grönsaksland. Täckodling och lite samma princip som jag hyllar; det är resultatet som räknas. Kommen från mellan Borås och Ulricehamn blir man grön! av avund. Kim(återkommer till henne senare)hade skördat en jättekålrot, Tomaterna lyste röda på friland och jag fick Vallmofrö, både till sådd och bakning. 

Kim, ja, aktiv i hembygdsföreningen. Det visade sig, att det var hon som var motorn på en hemsida om gamla torp vid bl.a Kristinelund. En hemsida jag varit inne flera gånger på, för att läsa om vad som varit i "våra" trakter.

Det blev en lång och trevlig pratstund, hustrun hade ju många affärer att inventera. Det blev  mera kött och blod, när man pratade torp och historia live.

Passade även på, att dela ut "modellarvode" till grannarna. En flaska Rosévin för att de så villigt ställer upp på foton vid morgondoppen.Insvepta i badkappor förståss. De tyckte det var kul att bli omnämnda på bloggen.

Hustrun kom tillbaka och vi kan nog äta nästa vecka också.


Dagens bild, tog jag i går kväll. Segelbåt med röda segel, är ju omsjungen.

Här passerar den med kärnkraftverken i fonden. Simpevarp vid Oskarshamn.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards