nabbsjuan

Alla inlägg den 12 juni 2014

Av Flanören utmed Tolken - 12 juni 2014 07:00

 

Man får förnimmelse om en alldeles för söt Amerikansk bakelse.

Nu står 10-15 utslagna blommor varje dag. Om morgonen är det några nya knoppar som slagit ut.

I kvällsljuset visar de sig från sin allra bästa sida.


I Går var jag i Göteborg på ett möte av ett annat slag än jag varit med om tidigare.

Men innan det konstaterade jag, att jag hade en ovanligt stor tur.

Det hände ju en olycka med en Sillastad lastbil. Trafiken tätnade, för mig tog det ungefär en halvtimme från Kallebäcks lider till parkeringshuset i Femman.

Dock kom jag i god tid till mötet, p.g.a att hustrun skulle till PRO-caféet och börjar halv åtta.

En ledamot, som var vid Kallebäcks lider c:a 15 minuter efter mig, kom en och en halv timme för sent. De som kom norrifrån på E-20 och 45:an vände om helt enkelt. På E6:an norrifrån , var dett ett par ledamöter som fick sitta över en timme i Tingstadstunneln.

Den ende som tråcklade sig igenom problemen var Landshövdingen. Han kom från Uddevalla, men valde att köra genom industriområden och bakgator. Det gäller att ha lokalkännedom.

Mötet då?

Jag har blivit utsedd att ingå i Länstyrelsen viltvårdsdelegation. Första mötet. En helt annan församling, än vad jag vart van vid med en helt annan typ av uppdrag. I politiken kan man ju ta ut svängarna, påverka förutsättningarna och förändara verkligheten för många.

Här är det ren myndighetsutövning. Slå vakt om gällande lagstiftning. Möjligtvis, ha åsikter om den ena eller andra åtgärden är i linje med gällande lagstiftning.

Mycket älgfrågor, eller klövvilt, som det sammanfattas.

I rovdjursfrågan, verkar det stora bekymret vara, att våra vargar i Västra Götaland inte föyngras i den takt som är önskvärd för artens naturliga bestånd.

Vi har fyra revir, men i fjol var det bara kull i ett. Trots att Alliansregeringen försökt införa förändringar till rovdjurens nackdel, så handlar framtidsfrågorna mer om rovdjurssäkra stängsel och Pyrineerhundar än att skjuta på allt som rör sig. Lite har vi nog EU att tacka för framtidens rovdjurshantering.

Vi var några som var nya i församlingen. Lite kul att konstatera, att vi uppträdde som stockkonservativa motståndare till förändringar. Jägarna var på i många frågor, men besluten blev antingen bordläggning eller att inte ändra.

Precis som jag, var det fler som lyssnade av och ville ha bättre på fötterna innan man gav sig ut på några större utsvävningar.

Den som känt mig sen ungdomsåren, kände nog inte igen Flanören...

F.ö kan vi än en gång konstera, att vi haft en väldig tur med landshövding i Västra Götaland. Lars bäckström är otroligt påläst, ligger alltid steget före och uppträder lättsamt och med en stor portion humor.

Vill avsluta med en anektot han berättade på temat, tolka myndighetsbeslut.

Prästen hade bl.a i uppdrag, att tillse att det inte skedde något arbete på sabbaten. En bonde hade påkommits med att arbeta på sabbaten. Bonden hävdade att tjuren ramlat ner i brunnen och det kunde ju inte prästen säga något om. Tjuren måste ju räddas. Force majör, som det heter.

Det hände en andra gång, söndagen efter och prästen konstaterade att det var OK.

Tredje söndagen, så hände samma sak. men då brast det för prästen, som påkallade antingen avlivning av tjuren, eller att täppa igen brunnen. Vilket skulle visa, att det går inte att kringgå myndighetsbeslut hur länge som helst.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards