nabbsjuan

Alla inlägg den 5 april 2014

Av Flanören utmed Tolken - 5 april 2014 07:00

 

Första Backsippan börjar slå ut!

Det är tidigt det.

Någon kanske ser att nu har Flanören varit ute och ögontjänat igen. Så rensat är det inte på många ställen ännu.

Men vad gör man inte för att framhäva den tidiga primören.

För tre år sedan så repade jag några fröställningar på köpta Backsippor och jordade i ett hörne. Våren efteråt så kom det en matta av späda Backsippor. Jag krukade dem och planetrade ut på sensommaren. De fick bilda kant i en lång rabatt, 33 stycken. Alla lever idag och är mer eller mindre framme med knopp.

Efter blommningen ska jag ta upp dem och plantera i flock, det är effektfullare. Men egentligen ska jag göra rabatten 10 cm. smalare och därmed få en lite bredare gång. Lite bekvämare när man blir äldre. Kantbräderna har legat och väntat sen i höstas.

Tillverkningen av planteringsjord gick bra i går. Fyllde tre pallkragar, 600 liter! Siktade komposten, blandade med väl komposterad torvmull och nu väntar den på att få träda i tjänst. Det tog inte mycket på de tre kubik kompost som vi vände och lade i en särskild behållare i höstas. Skottkärror till land och rabatter, ska väl ta lite bättre. Kompost är som en sparbanksbok!


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards