nabbsjuan

Alla inlägg den 2 januari 2014

Av Flanören utmed Tolken - 2 januari 2014 10:55

 

Efter direktkonsumtionen av Purjolök, så har den glömts bort. Blev inte påmind om den förrän Rådjuren hade varit där och tagit sin del av årets skörd. Ingen fara, de äter av de gröna bladtopparna.

Idag fick jag ett ryck och vi planerade förvaringen innan jag med en grep tog upp de kvarvarande lökarna.

Ingen storskörd, men det räcker till Potatis-och Purjosppa, liksom några Tonfiskpajer.

Bredvid Purjon planterade jag Vitlöken efter hemkomsten från Österlen. Den kommer upp, men en del med rötterna före!

Redan tidigare har jag fått sätta ner lökar som varit uppdragna. Vet inte vilken, men det är fåglars verk.

Idag fick jag vända på några som kom med rötterna före!


Om Purjoskörden var sen, så är Rabarberna desto tidigare.

De kommer redan med små röda knoppar.

Purjon, Rabarberna och Vitlöken har ju det gemensamt, att de klarar styv vinter. Skakar bara av sig och fortsätter att växa.


Redigheten smittade.

Hustrun kom på att vi inte förpackat om den syrade Vitkålen och Morötterna.

5 liter Morötter och 2,5 Vitkål. Ja, det är syrningskärlen som håller den storleken. Inköpta på Vallåkra.

Blev toppresultat i år. Fin syrlig smak både på Kålen och Morötterna, kryddorna ackompanjerade fint.

Spadet klart och fint. Ett annat år blev spadet lite slemmigt, så man fick "tvätta" morotsrivet. Bristen på spad, gjorde att de inte höll den friska smaken så länge.

Men i år är vi helnöjda.

Vi frös in 3/4 av Morötterna, men resten får stå i kylen, för konsumtion i närtid.

Kanske hade det varit klokare med omvända proportioner. I alla fall jag, äter mer av Vitkålen. Kan nästan äta det som efterrätt!

Egenodlad Kål och Morötter förhöjer känslan.

Jag ville redan i år köra vägen över Vallåkra, när vi skulle till Österlen. men nästa år blir det ett mindre Syrningskärl på inköpslistan. De är faktiskt vackra som dekoration också. bara syrningskärlen, inga krusiduller.

Jag kan acceptera en bukett med kryddväxter i krukan framåt sensommaren, tills de ska träda i sin ordinarie tjänst igen.

 

Av Flanören utmed Tolken - 2 januari 2014 07:00

 

Den ynka minusgraden i går natt, hade gett is på en liten pöl i en beteshage..


I det lägre seriesystemet var det bandypremiär på annandag jul. Nu har väl de flesta tillgång till konstfruset, men i min barndom spelade man på sjöis.

Trehörningen, eller Sjölandasjön, vår badsjö, var i många år hemmais för Sjuntorps IF.

I år kunde man definitivt inte spela Bandy där, liksom på många andra håll i landet.

Även på den tiden kunde det ske att premiären fick skjutas upp, p.g.a för lite is, men det tillhörde då, undantagen.

Vi har definitivt fått ett mildare klimat även om vi i närtid har några bra vintrar bakom oss.



Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards