nabbsjuan

Alla inlägg den 24 augusti 2013

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2013 23:45

A

 

Vi har fått vara värd för dotterns Citronträd. Det tog ett tag innan det verkade trivas, men nu är där några halvstora frukter, samtidigt som det kommer en ny blommning. Blommorna drar insekter, särsiklt en randig Blomfluga. Barnen kallade dem för Getungar. Var väl förmodligen för att där fanns en viss likhet.


 

Våra Skäggdoppingar i Môsaviken, flyttade ut på öppet vatten för en månad sedan. Häromdagen när jag var ute och fiskade, fick jag ögonkontakt med dem. Alla fyra ungarna har klarat sig så här långt. Tog några bilder, men på mycket långt håll.

Bilden ovan, är faktiskt tagen lördag förmiddag, i Ulricehamn. Vattnet är Åsunden.

Doppingungarna är randiga och randningen varar längst på halsen.


 

Även små Zebror har egna ränder, som inte regnar bort.

Zebraungen stod i Borås djurpark för ett par veckor sedan och kurade för regnet.

Varje individ har ett eget mönster, är lite som fingeravtryck.


Förra veckan hade jag bara Fjärilar, den här gången lyckades jag prestera insekter, fåglar och ett Däggdjur.


Mera randigt hittar du här.

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2013 15:31

Efter en stund bakom busken med kameran, så vågade Doppingarna komma närmare land. Ungarna ville helst dyka där på grunt vatten. 


Var till Ulricehamn på förmiddagen för att köpa stängselstolpar på Granngården.

Trots att grannarna var hos oss och grillade i går kväll, så dristade jag mig till att köra. 12 timmar håller med den konsumtion vi hade.

Eftersom vi ska ha sill i kväll, så åkte jag fram och köpte jordgubbar och Danskt rågbröd.

Kameran var med, så jag tog stegen till strandpromenaden. Det var väl kallbadhuset, som jag egentligen ville fota.

Men så får jag se fem Doppingar en bit ut. Föräldrar och ungar i samma storlek som "våra" som jag såg ute på sjön när jag var ute och fiskade härom dagen.

Jag ställde mig bakom en buske och efter några minuter hade de glömt av mig.

Blev en hel del bra bilder.

Några kan ses här.

En stund senare, när jag kommit hem, får jag se årets gäckande Gröngöling. Jag har varit den på spåren flera gånger, men den gör som räven, den slinker ur näven.

Idag hade jag skydd av en Ölandstokshäck och kunde komma hyggligt nära där den var i diket på andra sidan vägen.

Nu har jag den på bild!

Trägen vinner.

Nässelfjärilen dök upp idag!

Vi brukar ju ha hur många som helst i Isop och Myntor, men inte i år. Nu är den kommen i alla fall. Bilder får väl komma så småningom.


 

Den var lite orolig, kände väl av mig trots allt.


Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2013 07:00

 

Oregano (Origanum vulgare)


Oreganon, eller Kungsmyntan, kan bara hållas i chack med spade. Den frösår sig lika väl som rotförökning.

Eftersom den verkar att trivas i vilka förhållanden som helst, så kommer den överallt.

Oreganon är även den en krydda, som har stort användningsområde. Bl.a kan man slänga på några kvistar på grillkolen, för att få smak av den på köttet.

Vi lägger den i marinader och som torkad tillsammans med andra örter i olja, som kryddpasta.

När man ser att handelsträdgårdarna tar 40:-/planta, kan man inte låta bli att kittlas av tanken att bli leverantör.

Varje försommar så mister 100-tals plantor livet vid ogräsrensningen, men de går till komposten.

Oreganon dyker ibland upp i något av en mutation, en vit variant, lika intressant för insekterna.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards