nabbsjuan

Alla inlägg under juni 2013

Av Flanören utmed Tolken - 19 juni 2013 07:00

 

Det låga vattenståndet har gjort att stenar sticker upp ovanför ytan.

På en sådan sten stod den ena Trutkullen i går kväll.

Bara 2 ungar tyder på att flera gått samma öde till mötes som andungarna.


Just nu pågår ett väldigt fejande inför midsommar. Till viss del har väl även Flanören dragits med.

Bl.a så ska grönsakslandet vara färdigt och komplett vad gäller årets grödor. Annat ska vara ogräsrensat och vi har vädrets makter på vår sida.

Av Flanören utmed Tolken - 18 juni 2013 07:00

 

Sädesärlan poserade för mig på en båtbrygga i går kväll.

Vid redigeringen, så funderade jag på ovanstående frågeställning.

Lade in två varianter på Fotosidan. Där kan man jämföra genom att klicka på de två alternativen.


Av Flanören utmed Tolken - 17 juni 2013 07:00

Norrmännen har haft rösträtt i 100 år.

Utefter hela Karl Johan, så flaggar man för detta.

Norges rösträtt genomfördes 8 år efter unionsupplösningen och hade ett avbrott under Naziockupationen.

Ett land och folk som genomlevt det man gjort i Norge, förstår att uppskatta och hedra sina rättigheter.


Tidigt igång idag. Ska precis åka in till stan och hjälpa dottern, som fått bekymmer med sin bil.

Hon får ta en hyrbil några dagar och behöver transport mellan verkstaden och Biluthyrningen.

Lite löjligt, men sen ska bilen stå i Smålandsstenar, medan hon är i väg på ett koncernfackligt uppdrag.

Åker hon bussen kommer hon för sent.


I går så sådde jag 11 sorters två-och fleråriga fröer. Bl.a några sorters Fingerborgsblommor.

Fingerborgsblommorna har tenderat, att bli en vartannatårsväxt.

Man sår, de blommar året efter, men man glömmer att så nya.

I år är ett år med lite Fingerborgsblommor, men desto fler nästa år.

Sådde också några Kryddväxter, som har tacklat av här under åren.


Så var det då klart, att Vänsterpartiets huvudfråga i valet 2014 blir, vinster i välfärden. Ja, att det inte ska tillåtas att driva välfärdsverksamhet, med vinstsyfte.

Det är en stark fråga, där t.o.m S har varit tvugna att förflytta sig till en position, som gör det lättare att komma överens i ev. regeringsförhandlingar. Inte minst tack vare LO:s påverkan.

Miljöpartiet vet inte riktigt vilket ben de ska stå på. Detta av två skäl som jag ser det.

Dels att Mp börjar bli "Stockholmstunga", har en oproportionerligt stor del av sina väljare i Stockholm, dels att de vill sitta vackert för vilken friare som än vill bilda regering ihop med dem.

En av effekterna av Sverigedemokraternas närvaro. Mp får ett oproportionerligt stort inflytande. Detta utan uttalad politik på många områden på andra intar man "mittenposition" för att vara tillgängliga.

Väljarna har det inte lätt.


  

Av Flanören utmed Tolken - 16 juni 2013 07:00

 

Vid ett besök på Österlen, under Äppelfestivalen i fjol, så körde vi fram till Mandelman en sväng.

Han gick som vanligt och såg glad ut.

Men vi hade ett ärende, utöver att titta på trädgården och fika i hans lummiga uteservering.

Vi skulle köpa utsäde, Vitlök.

Lökarna var stora och hade fina klyftor. Präktiga exemplar. Vi hade även uppdraget att förse en bekant med utsäde.


Nu har de artat sig fint, mycket fint. Flanören sprätter upp Tuppen, som någon uttryckte det.

Efter att hustrun ogräsrensat i går så blev det riktigt presentabelt.

Vi räknar med att skörda i augusti och låter utsädeslöken stå några veckor till. Bara att hoppas, att de ser lika fina ut under marken, som över.

På bilden i övrigt, syns Potatisraderna i fonden, de mot fågelangrepp skyddade ärtorna till vänster och Rabarberna, som väller över alla breddar, ska naturligtvis också vara med på bild.

I förgrunden lite gräsklipp, som håller ner ogräset mellan bäddarna.


F.ö börjar planen för grönsakslandet att falla på plats. Bara tre smala rabatter utefter ytterkanterna som ska färdigställas för Bondbönor, Luktärtor och Astrar. Bonbönorna får en strid med Rabarberna, i alla fall de som ska stå i den norra kanten. Men vi har ytterligare ett saftkok på gång. Tre kilo decimerar rätt bra och efter Midsommar så brukar de lugna ner sig lite grand.

 Västeråsgurkorna planterades ut i går. Brukar inte ha så brått med sånt som artar sig bättre, till att börja med, i krukor och lådor i växthuset.

Av Flanören utmed Tolken - 16 juni 2013 06:25

Lördag och temat till veckans Fototriss presenteras.

Lika spännande varje gång.

Ska man behöva gå till förråden, eller blir det nytaget?

Veckans tema och väderleken ger stora möjligheter till det sistnämda.

Solsken och utejobb hela dagen med ogräsrensning och omplantering gav stora möjligheter att hitta SMÅKRYP.

Jag har inte gett mig på de allra minsta, "Flugviktarna", men det blev ganska många ändå. Inte klokt hur mycket småkryp det finns.

När jag sammanställde i går kväll, så gjorde jag en mapp, som jag kallade "de nominerade är".

Där hamnade 11 bilder till slut.

Sen tog jag hjälp av hustrun, som jury.

Vi kom ner till fem, när jag kom på idèn, att ha lite dekoration med också."Dekorationen", som syns i högerkant, är löss på en blå Stormhatt .

Bort med en till och vi hade en Fototriss.

Humlan klarar jag, men vilken underart, har jag ingen aning om. De andra två är för mig okända och en av dem ser jag för första gången i Fjäderpimpinellen.

Hugade kommentatorer får gärna bidra med artbestämningen.

Bara en liten missräkning. Jag hade gärna velat ha med en Olivgrön Guldbagge, men de har inte visat sig ännu.


Så till bilderna, nu när jag lyckats fylla utrymmet bredvid Bladlössen med text.


 

Den här satt på Knopparna till Jättedaggkåpan.


 

En premiär, har aldrig lagt märke till den tidigare, där den satt i Fjäderpimpinellen.



 

Slutligen en Humla, som går in för landning i Syrenen. Den odlade Syrenen verkar inte ha mycket att bjuda på. Mest till lyst, även för insekterna.


Vill du se mera småkryp, så kan du gå in hos Helena på Fototriss

Av Flanören utmed Tolken - 15 juni 2013 07:00

 

Utefter Karl Johans gate i Oslo, finns många park-eller gatuserveringar.

Lawoterassen lovar inget bestämt, men de verkar inte stänga för tidigt i alla fall.

Av Flanören utmed Tolken - 14 juni 2013 07:20


Det här blev inte alls som jag tänkt mig.

Satt redan några minuter över åtta i går kväll på tåget mellan Oslo och Göteborg och skulle lägga in både fredagstemat och dagens bild. Men kontakten var så dålig, hoppade ur hela tiden, så jag tröttnade.

Hade varit i Hamar på möten i två dagar.


NJUTNING.

Objekten kan vara många och hur man njuter lika mångfacetterad.

Vid en sån där tillställning som jag varit på, så brukar middagarna vara njutbara, så även i onsdags kväll.

Andra flyger till solen och återigen andra finner njutningen på den egna balkongen.

Men, det är inte bara vi människor som njuter.

Fick ett par timmar i går mellan tågen i Oslo. En promenad på Karl Johan är upprinnelsen till mitt bidrag.

Gott om fågel i vattenkonsten utefter Oslos huvudgata. Många satt på huvudet till de många statyerna över kända Norskar. En Fiskmås uppträdde inte särskilt vördnadsfullt mot Björnstjärne Björnsson, utanför Nationalteatret.


Min Skrattmås ser ut att njuta av det rinnande vattnet i ett litet vattenfall. Simfötterna svalkas.

De är ju trots allt sjöfåglar även om de verkar domestiserade.


Mera njutning finner du hos Sinneskatten.


Av Flanören utmed Tolken - 13 juni 2013 13:03

När jag väl bestämt mig för var jag ville sitta på tåget mellan Oslo och Hamar, så hamnade jag mittemot två ganska unga människor.

Såg ut som turister och jag behövde inte fundera länge. Killen sträckte över tre biljetter och frågade om de var korrekta. Han hade köpt dem i en automat. hans föräldrar var även med på resan.

Vad är problemet?

Jo de hade bara tre biljetter till 4 personer.

Det är nog inga problem sa jag och när tåget startade konstaterade jag att nu är det absolut inget problem. Konduktören gjorde inte saken svårare och jag sa till honom att skicka räkningen till Obama om det skulle bli problem.

Killen, som var ingenjör, hade sina rötter i Norge, ett antal generationer tillbaka, som hade utvandrat.

Tjejen hade i motsvarande grad sina rötter i Italien.

Amerika i ett nötskal.

De var på väg hem, skulle till gardemoen, efter att ha varit bl.a i Gudbrandsdalen, där han hade sina rötter.

Redan portieren på Hotellet visade sig vara släkt med honom och han fick en kopia på släktträdet. Lyckan var fullständig.

Båda, liksom hans föräldrar var stora beundrare av Skandinavien, inte bara för släktskapet, utan det finns mycket de skulle vilja ha i USA.

Tjejen var universitetslärare och skrattade gott åt gemensamma skämt om "the american way" och "the american dream".

Vi hann ju inte prata så länge som vi velat, för Gardemoen är inte långt bort.

Det var upplysta amerikaner jag hade träffat.

Folk med utbildning och som bor i de större städerna, är upplysta, öppna och demokrater.

Enfaldiga, lågutbildade och religiösa extremister är republikaner. Landsbygd mot stad.

De hade ju även upptäckt, att varken i Sverige eller Norge, fanns det någon som sympatiserade med republikanerna, från höger till vänster. De hade även tillbringat en tid i Sverige.

De var förtvivlade över situationen med så inflytelserika republikaner, som ständigt stoppade Obama.

Men jag önska dem lycka till i alla fall, innan vi skildes

När detta skrivs, så har de väl vaknat upp i sina sängar i Michegan..

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards