nabbsjuan

Alla inlägg den 27 augusti 2012

Av Flanören utmed Tolken - 27 augusti 2012 21:58

     Inte mycket att ödsla film på, skulle man sagt på den gamla tiden.


Vi kände för lite kaffebröd i kväll, så jag tog en tur till Konsum i Dalsjöfors.

Tog med mig kameran, för Glaskullahjortarna gör sig bra i sent ljus.

När jag kommer fram till hägnet, står stortjuren där, till synes ensam.

Det är klart jag stannar bilen och går fram till stängslet.

Men...!

När jag tittar upp står ingen tjur kvar.

Något rör sig bakom ett buskage. Där står han och tillsammans med tronföljaren.

De kollar mig och jag väntar på att de ska komma ut i öppen terräng igen.

Dock, vänder de på klacken och springer mot ett skogsparti.

Jag hade faktiskt inte räknat med att de skulle vara så skygga.

Hindarna gick längre ner, så det blev några distansbilder, mest för att kolla ljuset.


På hemvägen går en ensam hind och betar.

I stället för bröd får man ta limpa.

Hinden var lika snabb som tjuren, men nöjde sig med högt gräs.


Sländorna är besvärliga, men detta var värre. Trodde faktiskt att de inte var så väckena för folk.

Vi är bekanta med ägarna, det blir att tala med dem om dresserade Hjortar.

Men, ett rökt Hjortlår ligger i alla fall still på tallriken.


 

Kvällsljuset fungerar bra. Hägnet ligger i sydvästsluttning. Det är minst 200 meter mellan miog och hindarna.


Av Flanören utmed Tolken - 27 augusti 2012 17:18

   Cafè au Lait.

Nu har den kommit igång. Redan 3-4 blommor på varje planta.


Vartannandagsväder.

Idag har vi sol, varmt i solen, men kallt i skuggan. Ingen sommarvärme, men luften är full av Sländor. Verkar som de har väntat ut värmen och kommer nu, alla på en gång.

För ett par dagar sedan, var vägen kantad av Sländor och det är också problemet. De sitter inte där det blir bra bilder, utan en massa plåt, grus eller gräs, som bakgrund.

Men vi har vår planteringslåda. Framåt eftermiddagen så har virket blivit varmt och de landar villigt. Ute på hörnena blir det bäst bilder.

Nu är det bara två sorters Dahlior, som inte slagit ut ännu. Men de är på G och det är ju 6-7 veckors blommningstid kvar, om man är heldig mot ev. nattfrost.


Den uppmärksamme ser, att just sländor och Dahlior har fått pryda bloggen från och med idag.


     


     


Av Flanören utmed Tolken - 27 augusti 2012 07:00

Ett antal Rönnar här i omgivningarna, ser väldigt risiga ut. Knappt några löv  och inga bär.

Någon där ute som vet vad det kan handla om?


 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards