nabbsjuan

Alla inlägg den 11 augusti 2012

Av Flanören utmed Tolken - 11 augusti 2012 09:24

 


Våt morgon?

Nu är det inte regnet, utan kondens. Väldigt mycket dagg. När solen tränger igenom blir det vackert.

Var morgonen våt, så var kvällen innan desto torrare.

Älsta barnbarnet Max kom hit med ett par kompisar. De ville ut och fiska.

Ingen utrustning. "Morfar har grejer" hade Max sagt.

Spön, beten, rullar och linor, var i bra kondition.

Max gillade med igenkännande olika woblers. Den har vi fått det på och den!, en stor Gädda. Kändes nästan som han mindes dubbelt emellanåt.

Jag fick hjälp med att få i båten, den var fejad sedan tidigare.

En av killarna fick en Abborre, enda fångsten, men de tyckte det var härligt, solen kom fram och himlen blev blå. Helt enkelt en fin kväll på sjön. De uppskattade verkligen elmotorn. Kunde prata med avrandra och i telefon utan störning. En helt annan upplevelse av vad som händer på och runt sjön. Max har ju varit med innan, men de andra killarna fick en ny upplevelse.

Den torra kvällen då?

Vi hade dukat fram för grillmåltid, tills de kom tillbaka vid 21-tiden.

Vi hade satsat på 3,5-öl och en dryck "av Ciderkaraktär" till chauffören.

Ingen drack öl, läsken var godare.

Eller som Max sa: "Varför ska man dricka öl, om man inte ska bli full". Lite sant och lite humor.


       


Dahliornas knoppar sväller och börjar slå ut.

Vi köpte tre olika Fuscior hos Cramers i Hillared. Stod naturligtvis i full blom, på svaga grenar. Jag tog fram den Japanska saxen och massakrerade dem, inte en blomma kvar, bort med alla knoppar. Beskar dem och de lät inte vänta på sig med nya skott, som gav nya knoppar. De första blommorna slår ut nu och vi kommer att få en härlig Fusciahöst. Hade jag inte gjort nåt, så hade det varit ganska glest mellan blommorna nu.


       


I går kväll såg jag två "baggar" på Stockrosorna. I morse satt dena ena kvar, daggvåt.


I skrivande stund, jag tittar ut genom fönstret och daggen är som bortblåst.

Tänkte det skulle torka upp i gräset, har blivit ganska långt, så t.o.m jag kan tänka mig att klippa. Får bli framåt eftermiddagen.

Men... och detta skäms jag för att säga: Vi har premiärdoppet i Tolken kvar, kanske måste det bli idag, för att lindra traumat.

Vi badade på Öland, både morgnar och dagar, t.o.m i 12-gradigt smältvatten från Norrlandsälvarna. Kanske är det det som avskräckt oss, men det har inte varit inspirerande i det väder vi haft.

Augusti har ju genom åren kunnat ge badvatten, 22-24 grader, men nu är det bara 16!


Av Flanören utmed Tolken - 11 augusti 2012 07:22



Det var daggfriskt ute idag. Ja ganska blött, men inte av regn.

Blommor och växter var översållade med fukt.  

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards