nabbsjuan

Alla inlägg den 17 juni 2012

Av Flanören utmed Tolken - 17 juni 2012 17:40

     Här har Dahliasticklingarna fått komma ut en stund, för fotografering. De ska in i växthuset igen och växa till sig lite, innan utplantering i pallkragar.


Trots att vi har en hel del kvar att plantera ut och t.o.m så(Ärtor), så tilldrar sig Dahliasticklingarna ett speciellt intresse.

De är 24 st. från 10 sorter, allt från 1 till 5 av varje.

De har artat sig bra, bara två som inte visar att de växer på egna rötter ännu.

Redan i det här stadiet syns det vilka som ska bli stora och kraftiga respektive lite mindre och graciösare.

Cafè au Lait är en bjässe medan den väna Scarlet utvecklar andra kvaliteter än stor grov planta.

De får stå i växthuset över midsommar, så att de växer till sig. Normalt ska de inte ge blom förrän några veckor efter sina föräldrar, men växthuset kan jämna ut den skillnaden.

Jag har tagit de olika sticklingarna i två stadier. De flesta har jag tagit i deras fullängd, tidigt. De andra har jag tagit vid toppningen av plantan. Nu kan man inte skilja dem åt. De från planttopparna gror snabbare och har en bättre tillväxt.

Ska bli intressant att se vilka som blommar först.

Vid utplanteringen, ställer jag sticklingarna i pallkragar, åtta i varje helpall(120*80). De ger ju inte mer än en blomstängel första året, högst 3-4 blommor, så de behöver inte trängas. Det här året ska de ju bara bilda en livskraftig rot, som ska sparas över vintern.

Odlarna, som gör det här i stor skala, klipper bort alla knoppar utom en, som får visa om de är sortäkta eller inte.

Jag är lite snålare, låter dem ge det de gör.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards