nabbsjuan

Alla inlägg under mars 2012

Av Flanören utmed Tolken - 6 mars 2012 07:18

När man rör sig på sjön ser man många små ishögar, ofta två och två.

Det är lämningar efter pimpelfiskare. En hög för pimpelhålet och en från förvaringen av isborren medan man fiskar av hålet. Högarna på bilden är s.k Flanörhögar och vid den längst till vänster i bild var fisket särskilt lyckosamt.

Vi har fått utsträckt tid. Såg att yr.no ger nattfrost hela 10-dagarsperioden och därmed ligger sjön ett bra tag till.

Grannen och jag ska ut i dag. Vi tar sparkarna upp till "11-metraren".

Den kallas lite förvillande så, men där är bara mellan 4-6 meter. Ett riktigt Abborgrund.

Vi brukar vara där med båt, men oftast tycker man det är lite för långt på vintern, halvvägs upp i sjön.

Vi laddar med kaffe och mackor, det ska bli kul. Chansen till stor Abborre är större och till det så har jag några Mörtbitar sen i lördags.


Ska bli gott att vila ryggen lite, efter gårdagens match med motorsåg och grov björk. En tredjedel avverkad.

Tar lite i eftermiddag och resten på lediga stunder under veckan. Till veckoslutet är det dags för Max och Pontus, de älsta barnbarnen, att träda i tjänst.


 

Av Flanören utmed Tolken - 5 mars 2012 08:03

Fåglarna använder en risig vildapel som tillflyktsort och utgångspunkt, när de är vid matningen.

Inte så lätt att få en harmonisk bakgrund, men ljuset låg på fint, så det fick bli en bild.


 

Av Flanören utmed Tolken - 4 mars 2012 08:59

Sitter och följer årets Wasalopp i SVT. Man slutar aldrig imponeras av den organisation och kunskap man presterar.

Genomtänkt, utifrån en enda utgångspunkt, tittarna ska få bästa tänkbara sändning.

Kan inte låta bli att jämföra med TV 4:s Skidskyttesändningar.

SVT har en stabil medarbetarstab, som varit med och har stor kunskap, folk ute i Wasaloppsspåret känner igen dem. "Jasså, du är här i år med".

TV 4, hopköpta medarbetare, reklamavbrott och begränsad känsla för sporten eller dess utövare.

Ja, man kan t.o.m skönja, att de aktiva förhåller sig på ett helt annat sätt. Helena Ekholm och Magdalena Forsberg t.ex., verkar mycket mer avslappnade i SVT, när de får frågor från folk som de träffat ofta, fått förtroende för och respekterar deras kunskap.

Ska vi nu använda EU till något positivt, så skulle det vara, att Public service finge första tjing på idrottsevenemang.

I förlängningen skulle arrangemangen bli billigare och ingen kunna komma stickande med reklampengar för att ta godbitarna.

Tar man sen Melodifestivalen, som ett annat exempel, så märks nästan skillnadeen ännu mera.

TV 4 satsar på glam, flams och höga röstlägen, ställer krav på deltagarna, så de passar in i dekoren på sina arrangemang.

Även här är SVT hästlängder före ur ett tittarperspektiv.

Oberoende TV, som man säger när man puffar för SVT. Ovärderligt.

Nej, nu har täten kommit till Mångsbodarna, får kolla lite igen.



Av Flanören utmed Tolken - 4 mars 2012 07:17

Det är väl inget att skriva till mormor om, men nu har de kommit. Skränet hörs lång väg.

Det ger sig om någon pickar äggen i år. Vi brukar ha en 4-5 häckande par på ön Sundholmen. De ställer till med mycket elände på stränderna, men är rädda för fåren. En smaksak, vilken avföring man föredrar att sola sig bland.


 

Av Flanören utmed Tolken - 3 mars 2012 14:38

 

Kylförvarad fångst. Jag hade glömt plastpåse, så jag fick ta en extratur och hämta senare.


Idag har jag varit trotsig.

Trotsade både förkylningen och skepsisen mot isens hållbarhet.

Efter nattens -7 grader, så vågade jag mig ut. Förkylningen hade jag ju med mig vad jag än gjort.

Kanonväder. Sol och i stort sett vindstilla.

Av försiktighetsskäl höll jag mig utefter stranden på vår sida av sjön.

Nere vid sjön kollade jag efter folk. Såg inga först men sen indentifierade jag prickarna som sex människor på lite olika ställen.

Första hålet, inte ett napp. Andra hålet, inte ett napp.

Tredje hålet började det röra på sig, 4-5 småabborrar innan mörten hittat Maggotten.

Då slog det mig, att jag kunde bli av med mörtarna och småabborrarna, om jag tog en liten bit Mört och satte på kroken.


               


Resutatet lät inte vänta på sig och en Abborre höll t.o.m god matstorlek.

En härlig stund. Hade egentligen inte tänkt vara ute mer än nån timma, men det blev tre!

Det var magen som sa ifrån, eftersom jag inte tagit med mig nåt ut. Skulle ju bara vara ute nån timma.

Barnfamiljerna syntes inte till, det är väl där gränsen går, när det råder osäkerhet om isens hållbarhet.

Jag förstår folk i Norra Sverige, som hyllar vårvintern. Idag på Tolken, kunde lika gärna har varit i April på Hornavan.

Svanarna är borta. Man kunde både höra och se varför. Kandagässen har anlänt.

Deras skränande överröstade t.o.m isens knakande och dånande. Isen lät som ett konstant åskväder och rätt vad det var sjöng det till ordentligt och sprickorna kom som blixtar. Lite pirrigt, men det kostade ju inget. Sån spänning får man betala för på annat håll.

Kalla nätter kommer nog att hålla isen i kondition nån vecka till.

Det blir att ge sig ut igen.

15 kubikmeter okapad Björk pockar, men jag tror inte den går ifrån oss.

Av Flanören utmed Tolken - 3 mars 2012 07:00

I går fick jag ett trevligt telefonsamtal, från en bloggläsare i Nässjö. De letade pimpelsjö och var intresserade av hur det var på Tolken. Gårdagens "dagens bild" hade förskräckt, öppet vatten.

Jag vågade inte rekommendera fiske. Isen finns där, den är 20 cm. tjock, men har nog blivit ganska porös av veckans kraftiga dagsmeja.

När jag hämtade tidningen i morse, så sjöng det i isen. Det har varit -7 grader och kanske har isen armerats.

Tullar man lite på marginalerna, så går det nog, trots allt, att gå på. Inte där det är strömt, men eljest.


För egen del blir det ingen påstigning. Förkylningen är efterhängsen. Känns bittert, men det är sånt man får ta.

Det är bara 9 månader tills vi förhoppningsvis har fiskeis igen.


Bilden har en känd vinkel, men är från senaste påstigningen, i söndags.


 

Av Flanören utmed Tolken - 2 mars 2012 14:56

 

Vasaloppsåkare precis före avfärd mot Wasaloppet.


När vi var på väg in till stan idag, var det folksamling utanför Äsperedsstugan. VG-resors buss höll på att lastas.

Just det ja, det var dags för årets Wasaloppsresa.

25 åkare från Äspereds IF deltog/deltar i årets tävling. 9 ställer upp på söndag.

Äspereds IF är en skidklubb, vilket inte minst kommer till uttryck i att man tillsammans med Tvärreds IF arrangerar Sveriges näst största skidtävling, Västgötaloppet.

Framme vid bussen stötte jag på några kända ansikten och Äspereds skidgeneral, Arne Persson, var mitt i smeten. Han har kört bussen i många år men har numera lämnat över det till en yngre chaufför.

De bor utanför Mora, Östnor på hårdlogi, och reser till Sälen 04.15 på söndag morgon.

Hoppas det går bra för dem. Några har förutsättningar att gå in under 5 timmar.


     

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards