nabbsjuan

Alla inlägg under mars 2012

Av Flanören utmed Tolken - 17 mars 2012 10:03

Angka på.


Sucka, klaga och vara missnöjd, hette på fornsvenska, anka eller anka på.

Lokalt betyder det ångra.

"Ja angkar på att ja köpte den magra märra".



Av Flanören utmed Tolken - 17 mars 2012 07:40

Solen har lockat fram en hel del ur vintersömnen.

Det är tjäle i marken men det hindrar inte att de vill upp.

Om nån månad ska Backsippan atå med sitt ludna, flikiga bladverk och de rödlila blommorna.

Vi har bara några plantor, mer på gång genom frösådd i fjol, men vid Stens huvud, för några år sedan så växte det drivor av NBacksippor. En fantastisk syn.


 

Av Flanören utmed Tolken - 16 mars 2012 17:45

Äldreboendet Kypegläntan på Norrmalm i Borås, har en före detta resuranglokal, som används för möten och andra aktiviteter. Bl.a är PRO en av användarna.

Jag var där på ett möte här om sistens och högtalaranläggningen bara brusade.

Mikrofonen var trasig, till förfång bl.a för dem som är beroende av hörselslingan.

Vi ska ha ett informationsmöte där, sista måndagen i mars, igen.

Jag lovade att tala med stadsdel Norr, att de fixade mikrofonen.

Idag ringde jag kommunens växel, bad "att få tala med nån som hade hand om mikrofonerna på stadsdel Norr".

Telefonisten blev lite konunderad, men sa, att det var fritid som hade dem, så hon kopplade mig dit.

Kom fram till fritid, men de satt i möte, men in emellan paragraferna så fick jag beskedet, att det är lokalförsörjningskontoret som har hand om det.

Ringer till växeln igen och frågar efter nån på lokalförsörjningskontoret, som har hand om Kypegläntan.

Jag kopplas och får tala med en person jag träffat innan.

Nej, det var nog inte han som var ansvarig, men han lovade att hjälpa mig. Fick mitt mobilnummer, så jag kunde få besked när han gått i mål.

Mitt i maten, på COOP, Fläskkarré, ringer han och berättar, att det var inte de som var ansvariga. Han hade trott att det var Kypegården jag menade, men Kypegläntan hyrs av Stadsdel Norr, så jag skulle ringa dit!

Det var ju dem jag ville tala med från början!

Efter att vi ätit på COOP, så var klockan lite in på eftermiddagen och att få tag på nån, hade nog börjat bli vanskligt. Jag tar upp jakten på måndag, då ska jag tala med nån på stadsdel Norr, som har hand om mikrofonen på Kypegläntan.

Har man inte jobb, så skaffar man sig det.

PRO
Av Flanören utmed Tolken - 16 mars 2012 09:00

Bôra.


Långt ô i stället för långt å-ljud, innebär att det rör sig om borra.

En borr heter bôr.

"Vem har bôert bôrt bôrt?" (Vem har burit bort borret?)


Av Flanören utmed Tolken - 15 mars 2012 09:00

Hadder.


Något som man haft, kanske begagnad ligger ganska nära.

På samma språkliga nivå som Kurt Olssons "fådda blommor".

Av Flanören utmed Tolken - 15 mars 2012 07:00

Nu vill de upp.

Sen nattfrosten upphört, så riktigt väller det späda gröna upp ur jorden.

En Akleja som verkar väldigt målmedveten.


 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards