nabbsjuan

Alla inlägg den 10 november 2011

Av Flanören utmed Tolken - 10 november 2011 10:56

I morse tidigt beställde jag en jordfräs på Maskinhjälp i Borås. Inga problem, kunde hämta den på en gång.

Det är grönsakslandet som ska få sig en genomfräsning.

I skrivande stund har jag bearbetat gångarna två gånger och den öppna jorden en gång.

Efter välbehövlig fikapaus med äpplekaka och hustru, så ska jag växla upp till tvåan och genomarbeta alltihop en gång till.

Efter kalkning får det ligga till sig över vintern och rensas efter hand som de nya landen blir till. Undantagna från jordbearbetning är Rabarber, Brysslekål Vitlökslandet och vår vackra Mariatistel.


  
Mariatisteln får stå, så länge den håller ut mot frost och övrigt väder och vind.


Kan inte släppa tanken på en förbistring som inträffade på vår fotocirkel i PRO igår. Vi har träffats 8 gånger hittills.

I cirkeln deltar bl.a en färgad tjej från Afrika.

Vid en del tillfällen, när vi talat om ljusa och mörka motiv, över-och underexponering och dess efterbehandling, så har jag poängterat skillnaden. Inte minst för att hon har ju samma rätt som de andra att lära sig att göra rätt. Inte minst därför att många av hennes bilder handlar om barn och barnbarn.

Tror inte hon riktigt försått detta, utan hon tyckte att jag talade för mycket om hennes hudfärg.

Så kan man naturligtvis uppfatta det, men det blir svårt att göra rätt om man inte lär sig grunderna.

Vi hade en diskussion och det kändes som vi landade rätt.

Men detta visar vad lätt det är att det går snett och det var ju bra att vi fick klara ut det.

Tror att det gick fram, att om hon gjorde som jag sa till de andra, så skulle mycket i hennes bilder, om de innehöll mörka motiv, bli överexponerade och bli gråa om hon skulle göra som jag sa till de andra.


Av Flanören utmed Tolken - 10 november 2011 07:00

Toscansk återblick.


 

Föstaårsplantorna skyddas mot djur, väder och vind med ett plaströr. En del plantor dör och behöver ersättas med nya. Det är dyra kvadratmeter och plantorna ska stå i 60-70 år. Chiantivinet säljs inte på box för ett par hundralappar.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards