nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 30 september 2011

Mycket dåtid, lite nutid.

Av Flanören utmed Tolken - 30 september 2011 09:00

Högskolan i Borås ordnar under hösten 5 kvällar med föreläsningar på temat "Hur ska vi leva tillsammans"?

I går var det premiär, med Håkan Arvidsson, som talade om Vänster-Höger, då och nu.

Det blev mycket då. Då var inte 68, utan 16-1700-tal. Mycket intressant, han har gedigna kunskaper och en stor förmåga att mejsla ut det viktiga.

Revolutionerna i England och Frankrike tog stora delar av föredraget.

Han pekade på att det var dessa som är grunden till vårt statsskick i Europa och USA.

Den mest intressanta delen, tycker jag, var när han resonerade runt Vänsterns stora historiska  problen, rent filosofiskt, med att få frihet och jämlikhet, att inte motverka varandra. Kollektivet kontra individen.


Jag hade förväntat mig mer om det han själv varit med om, den utveckling vi själva upplevt.

Lite trött, konstaterade han att borgarna kom till-och lyckas behålla makten när man började föra socialdemokratisk politik.

Över huvud taget verkade han resignerad.

Detta till trots, kommer han ut med en bok, som behandlar integration och sekularisering i 5 länder, i nästa vecka.


Jag påtalade, till honom, att jag förväntat mig mer om varför vänstern i vid mening, mer eller mindre gått i väggen, när de stora folkrörelserna, baserade på stora arbetsplatser, likaratade boendeförhållanden, barnen gick  i samma skola och i övrigt lätt att definiera klasstillhörighet, började luckras upp.

Där tror jag förklaringen till dagens borgerliga domionans finns att hitta.

När utbildningsnivå stigit, har vi inte gett människorna mer egenmakt, utan tuffat på i offentlig regi.

I stället för mer gemenskap, fick vi större klasskillnader och ett splittrat samhälle.

Vänstern i vid mening, inte minst mitt eget parti, har alltid kört, det Marx definierade som Trasproletariatet framför sig. Bara för att en liten grupp, har låg utbildningsnivå och sämre bostadsförhållanden, kunde man inte utveckla gemenskap och inflytande för de många.

Ja, så är det faktiskt. När mer än 50% får en högskoleutbildning, kan vi inte använda detta till att öka kraften i gemensamma intressen och inflytande, därför att inte alla kan vara med.

Men jag är väl också lite resignerad.


Den 17 oktober kommer Johan Lönnroth och lite senare Bo Rothstein, det ska jag inte missa.  Ulla Ekström von Essen och Lena Wägnerud ska också bli intressanta att lyssna på.

Tror jag kommer bli mer till freds med Lönnroth än med  Håkan Arvidsson.


Lite vid sidan om:

Håkan Arvidsson, liksom flera andra svenska vänsterintelektuella jobbade under 80-talet på Roskilde universitet, RUC, i Danmark.

Någon gång, 86-87, var jag inbjuden till ett 2-dagarsseminarium om hur inflytandet över banker, försäkringsbolag och övrig näringsverksamhet skulle kunna öka.

De svenska löntagarfonderna stod i centrum.

Jag blev inbjuden för att tala om löntagarfonderna i ett vänsterperspektiv.

Fick också skriva en uppsats, som presenterades i en sammanställning med alla som deltog.

Den gamle metallaren klev rakt in i den akademiska världen!

I audutoriet satt bl.a Håkan Arvidsson.

De kända vänsterintelektuella blev mycket hanterbara, när det handlade om verkligheten!

Tillställningen var en upplevelse och mycket intressant, en av deltagarna var Fogh Rasmussen, då Dansk LO-ordförande, senare statsminister.

Bl.a så kunde jag konstatera, att t.o.m gamla KPML:are angrep mig från höger. Inte minst en Dencik, som drog sig fram som försäkringsbolagsdirektör.

Kunde inte låta bli att triumfera lite grand över att få komma hem och berätta att jag blivit högerkritiserad av en gammal "R-are".


 
 
skånepågen

skånepågen

30 september 2011 10:42

Mycket läsvärt.
Jag tror dock att "Svensken" har blivit för mycket jag. Individen inte kollektivet. Förenklat naturligtvis men än då. Hur skutan ska vändas vet jag inte. Gamla respektive nya förslag från vänsterkanten faller inte i god jord längre. Har jag då gett upp, nä knappast, men uppförsbacke är det onekligen.

http://aake.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards