nabbsjuan

Alla inlägg den 27 augusti 2011

Av Flanören utmed Tolken - 27 augusti 2011 23:45

Sommaren går mot sitt slut och Fototriss sammanfattar det som de flesta förknippar just med sommaren. Bilder på temat "Vid vatten".

"Jag sköljer i tre vatten", hörde jag min mor berätta från byket på den tiden det begav sig.

Jag levererar bilder från tre vatten; Kalmar sund, Dalälven och Ås Tolken.


 

 En liten grupp av de Småskrakar som brukar uppehålla sig på vår brygga. Motvilligt lämnar de sitt rastställe när man närmar sig.

   

Var ska ett kallbadhus ligga, om inte vid vattnet?

I det här fallet är det herrskapets, vid Gysinge bruk, badhus från den tiden det begav sig. Dalälvens vatten fullbordar bilden.

 

 

 Vattenrörelse, en kväll vid Kalmar sund. Blå Jungfrun ser ut att få sig en dusch. 


Mera bilder hittar du på

 


Av Flanören utmed Tolken - 27 augusti 2011 10:26

  

 De betar av fortare nu, sen lammen börjat beta.


I går fick vi, som på många andra håll i Västsverige, uppåt 27-28 grader i luften.

Efter att ha svettats lite med nedskärning av överblommade växter och en del Tisteldragning, så var det givet med ett dopp i Tolken.

C:a 17 grader i vattnet, termometern vid bryggan har växt igen med Alger.

Lite "röset" till att börja med, men på det hela taget var det jätteskönt.

Lite vind och hög temperatur på land, gav en utdragen "efterfest".

Vi var själva vid sjön, som så många gånger förr. Det är ingen sprutt på badandet nu för tiden.

Ja inte helt själva, fåren flyttades till närmaste hagen för några dagar sedan. De äter av fortare nu. Märks att lammen har börjat att beta för sitt uppehälle.


     


Redan i går kväll sa vi att det måste bli ett morgondopp, SMHI hade ju talat om en Tropisk natt.

Halvåtta i morse hade vi 18 grader varmt, så det var inget att tveka på.

Morgondopp, det var ett tag sen. Man undrar alltid om det ska bli det sista för året. Vi få väl se.

Ganska gråmulet och lite vind, men hög lufttemperatur.

Som alltid, var det välgörande, inte minst att sitta och filosofera efteråt.


Hemkommna, så såg vi ett mörkt, ja nästan svart moln Österut.

Det tog inte många minuter ionnan regnet var här med åska. Sladdar ur.

På någon halvtimma gick det över och nu lyser solen och det har slutat åska.


Helena, har redan lagt ut veckans tema på Fototriss. "Vid vatten". Får se vad jag hittar på, vattenbilder saknar jag ju inte. Jag gillar inte att lägga ut såna jag haft med  på bloggen tidigare. Å andra sidan tar jag ofta så många bilder, så motivet kanske känns igen, men bilden är ny.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards