nabbsjuan

Alla inlägg den 11 juni 2011

Av Flanören utmed Tolken - 11 juni 2011 23:45

Veckans fototriss har temat ÅLDRANDE.

Mina bilder försöker visa på olika sätt som åldrandet kan ske på och vilka effekter det får.


De tre bilderna visar på förfall, förruttnelse och med patina.

Längre leder jag dig inte, resten får du sortera in själv.


      



 

Av Flanören utmed Tolken - 11 juni 2011 09:00

Grovt uttryckt ligger Bakklandet mellan Nidarosdomen och Kristanstens  fästning.

Av namnet kan förstås att det ligger i en backe, backen upp till fästningen.

Stadsdelen som består av i stort sett bara välbevarad träbebyggelse, börjar med en vacker portal över Bybrua.


     


Staden brann i mitten av 1800-talet, så byggnationen vi kan se idag är den återuppbyggda staden efter sen senaste stadsbranden. Däri ligger förmodligen skälet till att den är så homogent välbevarad.

Att hålla den sådan har blivit en liten näring för sig.

Backlandet består både av lugna bostadsgator och lite mer pulserande ådrar.

Men även där det är lite puls tar folk det lugnt. Butikerna är små, liksom kaféerna och restaurangerna.


     


Backlandet är näst Nidarosdomen den största turistattraktionen i Trondheim och Sörtrönderlag.

Jag besökte Backlandet, på väg upp till fästningen på torsdag morgon, det gav mersmak, så med några timmar i väntan på tåget på fredag eftermiddag, så styrde jag stegen dit igen.

Jag tror det är nyttigt för kroppen att vara i sådana miljöer ibland.

Av Flanören utmed Tolken - 11 juni 2011 07:00

Vid mitt besök i Sörtröndelags folklivsmuseum, passerade jag en gammal - förskola- som vi skulle säga.

Byggnaden var flyttad till muéét från en ort ute i fylket.

Skylten talar inte bara om att det är en barnehage, utan även lite pedagogik.


Bra initiativ mot bakgrund av att svärfar kallade barnens daghem för krubba, när man var precis till att börja tala om förskola.

Min farfar, på 50-talet, talade om "Bracka" när det då handlade om ålderdomshem. De institutionerna har ju bytt namn några gånger sen dess.


 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards