nabbsjuan

Alla inlägg den 26 maj 2011

Av Flanören utmed Tolken - 26 maj 2011 16:46

Klippte gräset på de lite mer kuperade delarna av tomten idag. Första gången för året, så det var ganska högt.

När jag vid ett tillfälle tittade upp, så plockade en Koltrast mask, där jag klippt.

Under hela tiden jag klippte, så kom, plockade och flög Koltrasten i väg.

Förmodligen en hungrig kull.

Mycket talar för att det var honan som fick jobba. Från en trädtopp hördes ett vackert drillande, förmodligen fadern, som tyckte han hade gjort sitt.

Det var aldrig två Koltrastar samtidigt som plockade, som man kan se Starar göra, för att sedan flyga till samma holk och mata.

När jag slagit färdigt, satte jag mig att studera Koltrasten.

Den har en fantastisk teknik, för att få fullt lass med sig till ungarna.

Först tar den ett par maskar för egen del, sen börjar packandet i näbben.

När den flyger i väg så hänger maskar åt alla håll.

Efter någon minut är den tillbaka igen.


      

Av Flanören utmed Tolken - 26 maj 2011 07:00

Kommer ihåg den här blimman sedan jag var barn. men kommer inte ihåg vad den heter.

Men åndå, den är vacker och förtjänar en presentation.

Och kanske är det någon där ute, som kan tala om namnet.


 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards