nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 17 november 2010

Någon som åkt häst och släde till skolan?

Av Flanören utmed Tolken - 17 november 2010 18:34

Vi har vintern 1954/55.

Ett kraftigt snöfall tillsammans med hård vind hade drabbat Blaxtorp, min hemby i Sjuntorp.

På den tiden hade vi 10 mjölkkor och 2 hästar.

När föräldrarna kom in från morgonsysslorna i ladugården, skulle vi väckas.

Kommer ihåg att morsan sa något om att backen är igensnöad, minst en meter med snö.

Det var en backe inom synhåll från vår gård. Ganska brant och började med en kurva.

Filmen "Under solen" spelades in i den miljön.

Det behövdes inte mycket vind, för att backen skulle bli oframkomlig vintertid.

Mjölkbilen skulle inte kunna ta sig fram, men skulle vi komma till skolan?

Men farsan gav sig inte. Jag spänner "Lunka" framför släden och så kör vi över gärdena.


  

Det var i sån här miljö, plus stark blåst, som Lunka tog oss till skolan den där vintermorgonen, när backen var igensnöad.


Ute på "gärdena", var ju snätäcket mindre och Lunka var en sjusärdeles häst.

En inhyrd regementshäst, som gasade ju mer det tog emot.

Sagt och gjort, min bror och jag bädaddes in i filtar och vi gav oss iväg.

Vill minnas att morsan skickade med en termos med  "chokladmjölk", så att vi skulle hålla värmen om det hände något.

Det hade hänt förr, att man behövt ta släden, så det fanns en öppning i stängslet precis innan backen och så visste vi att man kunde köra upp på Olles gårdsplan. Därifrån var det sällan några problem att hålla sig på vägen.

Vi kom fram till skolan med en lite annorlunda skolskjuts, även för den tiden.


Vägen och backen var skottad när vi skulle hem.

En snöplog med fyra hästar framför, hade ett digert jobb, att få vägen fri från snö.

Backen fick man handskotta först, två hästbredder, annars hade de hängt ovanpå snön och inte nått marken.

Mjölkbilen fick hämta två dagars mjölk, dagen därpå.

Det var inte ovanligt.

Samhället var faktiskt bättre förberett på sådana händelser, på den tiden.

Vem har idag häst och släde att ta till, när man inte kommer fram med bil?

 
 
skånepågen

skånepågen

17 november 2010 20:17

Fin berättelse om hur det var förr. Nu ser vi det nog med lite nostalgiska ögon, eller hur ? Man törs knappt säga att det var bättre förr nuförtiden. Vissa saker var det onekligen, men utvecklingen kan vi inte stoppa och ska så inte göra, naturligtvis.

Internet har alltid funnits, sug på den du. Ska ge svaret i morgon :-).

http://aake.bloggagratis.se

 
Margita

Margita

18 november 2010 08:17

En härlig berättelse om människans villkor. Jag för min del tror att vi måste tillbaka en del till "det gamla", jordens resurser räcker inte till alla, inte om vi ska leva som vi gör nu i västerlandet...Jag tycker också att det många gånger kan vara bra att vi måste backa, utvecklingen som den är nu, den skenar och många människor klarar inte kraven. I alla fall inte jag ;) det fanns en långsamhet förr som har gått förlorad och den saknar jag, rättare sagt, jag behöver den. Det är för mycket intryck, för mycket välja....för mycket "marknadsföra sig själv"....jag slutar nu annars blir det här den längsta kommentaren du fått ;)

http://sengas.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

19 november 2010 09:26

Den vintern minns jag väl, då bodde jag hos morföräldrarna i...Sjuntorp!;-) Jobbade i Thn och åkte buss. Innan bussen kom på morgonen hade man is i näsan, det var som mest -30 grader.
På 70 talet hade vi en snövinter i Risveden då red jag till grannen och hämtade mjölk. Det skulle inte förvåna mig om hästen får en renässans den dagen oljan tar slut.
Bra blogginlägg mera sånt!

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
margus

margus

20 november 2010 11:06

Härlig bild jag ser framför mig när du beskriver fyra hästar framför plogen. Wow, kraft, spända muskler och nackar, flygande manar, stampande hovar, snörök... Har tyvärr aldrig upplevt just detta men jag körde mjölkflaskor till mjölkbordet med häst, det var också en upplevelse. DET var bättre förr.
Vänta bara... hästarna kommer tillbaka - de används ju nu till att dra gräsklippare med i stora parker.

http://margus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards