nabbsjuan

Alla inlägg den 9 juni 2010

Av Flanören utmed Tolken - 9 juni 2010 22:00


  

Härom dagen, när jag kom ner till komposten, för att uträtta lilla behovet, fick jag se några sniglar. Såna med snäckor på ryggen, långt från de skräckinjagande mördarsniglarna.

De var vackra, de var många.

Hade redan ett par dagar tidigare sett ett par stycken, när jag nykultiverade flerårsland.

De var minst 10 stycken och jag hämtade kameran.

Lite dåligt ljus, men ett flertal bilder blev skarpa.

Blir nog inte sista gången jag visar snigelbilder på denna sidan.

Snigeln på bilden kommer smygande på en Solrosstock.


Fler macron här.

Av Flanören utmed Tolken - 9 juni 2010 10:51

Vaknade redan kvart i sex idag.

Efter lite kaffe, tidningsläsning och kollat över cyberspace, från mitt hörn av världen, så tog jag tillfället i akt och sådde lite fleråriga fröer.

   Både insamlat och köpt.

Mest spännnade blir en Öländsk multiblåklocka och en lilja från besöket på Strand förra året.

Stockrosor, Fingerborgsblommor och Penséer behöver sås varje år, de är ju bara tvååriga i normalfallet.

Aklejor behöver förnyas vart femte år.

Dels så dör de,  fröplantor ersätter, men de har en tendens att bli ganska enehanda, korspollinerade som de blir.

   Echinea Purpurea, Rudbeckia, den röda sådde jag även, trots att jag har några trogna plantor redan, men jag tycker om mängden.

21 pottor står nu och får naturlig vattning i regnet.


Efter regionutvecklingsmötet i går åkte jag till Botaniska.

Hade beställt 50 lökar. 25 Tulpaner och 25 Påskliljor.

De tar upp alla lökar och säljer varje år, sätter nya på hösten.

2:-/st är chantilt, tycker jag.

      De sålde även Liljor och Dahlior till halva priset, så det följde mer 15 Liljor och 3 Dahlior.

Dahliorna kanske inte hinner blomma så länge, men det kommer en sommar nästa år med.

Sam Hopkins heter de, allt annat är fel.


Av Flanören utmed Tolken - 9 juni 2010 07:00

   

För många år sedan, i slutet av 70-talet fick vi en Blåklintsplanta av en kusin.

Det finns ingen Blåklint där vi planterade den, men den dyker numera upp lite varstans i det vildvuxna. Ett trevligt inslag. 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards