nabbsjuan

Alla inlägg under maj 2010

Av Flanören utmed Tolken - 16 maj 2010 07:10

Vi matar fortfarande fåglarna, det går nästan åt lika mycket mat som i vintras.

Många fåglar ser man inte normalt när de börjat häcka, som Domherren.

Här är en som har blivit arg på något.

Kanske överskott på hanar.


  

Av Flanören utmed Tolken - 16 maj 2010 00:12

Motiven till tolkningen av veckans tema; STARK, har jag hämtat ur djurens värd.

The winner takes it all, den starke segrar och får föröka arten.

Tre hanar av olika djurslag, med det gemensamt att de måste vara starka för att ta och behålla härskarrollen.


 


 

  



Vill du se mera starkt, klicka här

Av Flanören utmed Tolken - 15 maj 2010 08:23

  

Här står Öland och väntar på oss. Bilden tagen från rastplatsen vid Eriksöre.

Kl. 08.30 den 10:de juli styr vi upp på Ölandsbron, som tecknar sig mot horisonten.

Samma procedur varje år; avresa 05.00, fika i Rydaholm 06.30

Vägar och fordon har förändrats, med en halvtimme till bron. 1985 körde vi upp på bron 09.00


Det har varit lite kärvt att få tag på våra värdar på Öland, men nu har kontakt skapats och det blev klart med årets vecka.

Vecka 28.

Ett visst spänningsmoment ligger i att flickbarnbarnet, Josefin och hennes kompis Julia ska följa med i år.

En 15-årig tradition bryts därmed. Pojkarna ska feriearbeta och är naturligtvis besvikna.

Men Max utsaga; "Öland kostar ingenting", vägs inte upp av sex veckors arbete och de förtjänster det inbringar.


En fördel med att tjejerna är med, som inte varit det tidigare, är att nu kan vi ta oss an basutbudet på ön igen.

T.ex Trollskogen och fornborgarna.

Inte heller tror jag inte tjejerna ser fram mot Lammet och Grisen på samma sätt som killarna.

Vissa affärer kommer nog att locka, sånt som killarna bara tyckte var "pest".


Josefin har kalas idag, fyller 13. Stiger in i tonåringarnas värld.

Kl 11 ska det ske hos pappa.

Hon har fått annan färgsmak med stigande ålder.

När hon var yngre så skulle det vara "josa".


När jag skrev bildtexten, påmindes jag om att även jag medverkade vid brons tillkomst.

1968 arbetade jag  på Monsun Tison.

Monterade hydraulcylindrar.

Jag monterade fyra dämpningscylindrar, säkert utbytta flera gånger, men originalet "lade jag sista handen vid".

Grova bamsingar som skulle levereras i tid. 5000 kronor i böter per cylinder och dag som de försenades.

Vi fick köra både lördag och söndag för att bli klara.

Vi gick inte hem förrän de låg på lastbilen.

På måndag morgon ringer jag förmannen och meddelar, att vi tar vår avtalsenliga veckovila.

Det hade han aldrig hört talas om, men jag hade gått kurs.

Det var nog min första fackliga aktion.

Det har blivit några fler genom åren.



Av Flanören utmed Tolken - 15 maj 2010 07:00

   

Påskliljorna har blommat ett tag, nu står det inte länge på, förrän det är Tulpanernas tur. 

Av Flanören utmed Tolken - 14 maj 2010 09:00

 

Jodå, förstorar man bilden ser man att det är Kronhjortshindar, även de kan bli vita.


Nu har jag hittat en flock med Kronhjortshindar!

Långt avstånd när jag fotograferade och en vit hind lurade mig.

Visst är det en flock Kronhjortshindar med.

När jag tittade lite närmare på bilderna stod det klart.

Fast, jag funderar fortfarande på varför ett litet antal hindar fick gå med pojkarna, nästan en var, medan de andra verkade vara panelhönor.

Kan väl hända man kan få reda på någon gång.

De vita hindarna är spännnade. Flest hos Dovhjortarna men även en bland Kronhjortarna.


 

Kan tänka mig, att de vita hindarna ger ett spöklikt intryck på natten.

De är väldigt uppmärksamma på vad som händer kring dem.

De här Dovhjortshindarna formerar sig på linje, det gjorde även Kronhjortarna.

Undrar om det är en försiktighetåtgärd?


Ska bli spännnade att se fram i sommar om det har blivit mycket smått.

Dovhjortarna föder rätt sent och har i vilt tillstånd i Sverige svårt att klara vintern. Kiden är för små för påfrestningarna och även de vuxna djuren har svårt att reda sig.

Allt enligt en Hjortuppfödande god vän.

Det var även han, som är en humorist av den lite grövre kalibern, som svarade mig på frågan om när de brunstar:

"Han får gå på till fars dag". Början av november alltså. 


  

Smutsen syns naturligtvis bättre på den vita pälsen, det gäller att hålla sig "ren", även om man är en Dovhjortshind.

De vita verkar inte vara albinos, undrar om greven avlar på dem? 

Av Flanören utmed Tolken - 14 maj 2010 07:00

   

Enormt mycket färg i Pionstänglarna.

Av Flanören utmed Tolken - 13 maj 2010 09:00

Här fortsätter vi på temat Kobergs hjortar.


 

Tjurarna bevakar varandra, hinden verkar ointresserad, det är långt till Fars Dag. 


Det är lite obalans i Kronhjortshägnet.

Inte så många hindar, en som fött sitt kid.

Om det inte går flera någon annan stans, så är de lite få

till de 5 välutvecklade tjurar, som gör sig till medelpunkter.

Tror inte orsaken i första hand är vänskap, att de håller sig så tätt samman.

De vill ha superkoll och två av dem har särskild koll, det är förmodligen mellan dem det ska stå.


  

Här är mitt stalltips, det är mellan dessa två det kommer att stå. De verkar ha superkoll på varandra.


Blir väl ett liv och ett kiv, inför Fars dag då han brukar få gå på.

Hornen är inte mer än halvstora än, har skinn som ska fejas så småningom, till de ska stå i sin fulla prakt.

De är vackra, trots att de håller på att byta päls nu.

Längre fram kommer de att skimra, hålla huvudena ,med ännu större kronor, högt.

Här är det bara högstammig bokskog som saknas, för att bilden skulle bli fulländad.

Men något ska man ju ha kvar.


 

Nyfiken, men får nog spela i kvalserien något år till. 


Dovhjortarna är mindre och här kan jag bara inom synhåll identifiera två stortjurar.

Desto fler hindar.

Dovhjortarna varierar i färg, från vitt via ljusbrunt till svart.

Några går med tjuren, men de flesta hindarna går utan tjur.


 

Dovhjortarna är betydligt mindre, men desto mer varierande i färg. Föder även en månad senare än Kronhjortarna. 


Finns en hemsida, om Kobergs vilt, men är mest inriktad på marknadsföring av viltprodukter.

Här är lite mer om Kobergs slott.


I morgon är det damernas tur.

Av Flanören utmed Tolken - 13 maj 2010 07:00

      

Vi har några Kungsängsliljor, som hängt med i många år, trots att de flyttats vid flera tillfällen.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards