nabbsjuan

Alla inlägg den 23 maj 2010

Av Flanören utmed Tolken - 23 maj 2010 12:38

  

Här var det uppställning för fotografering. Får tåla mig ett tag till innan årets flock kan fotograferas i den hagen.


Hade ett samtal med fårägarna idag.

Både där och här har omständigheterna gjort, att det blir försenat betessläpp.

Vi har haft släpp in i juni tidigare, så det är ingen "ko" på isen.

På de mer valliknande betena växer det väl lite väl mycket, men i de öppna skogsbackarna är det ingen fara.

I värsta fall får man vä'l ta till slåttermaskinen och betesputsa när de gått av efter första betningen.


Kanske hinner lägga i båten i mellantiden.

Gösen är inte tillåten förrän i mitten av juni, men det finns ju mer som lockar.

Om inte annat, så en fridfull tur, med elmotorn.

Den tysta framfarten är verkligen rogivande.


Trädgårdsarbetet är under kontroll, även om inte gräset blivit klippt ännu.

Huvudsaken att det sker innan maskrosorna gått i frö.

Växthuset svämmar över av krukor och lådor.

Idag ställde jag ut Solrosor och Krasse, som grott bra.

Solrosorna behöver planteras över i krukor, för att inte rangla iväg, men krassen kan planteras ut direkt från lådan.

Pumpor och Squash har grott bra och ska också få växa till sig i krukor, de växer minst lika bra där som på friland.

Det är ju även lättare att parera för ev. nattfrost.

Vissa Dahlior står nu halvmeterhöga i krukorna, medan andra precis har börjat växa.

Skotten som jag ansade bort på Fucsiasticklingarna har rotat sig i glaset där de står.

Basilikorna tog lite stryk av det kalla vädret.

Har haft elementet stående på frostfritt, så de kalla veckorna har satt sina spår.


Resten löper på normalt, den senaste veckans värme har gjort susen.



Av Flanören utmed Tolken - 23 maj 2010 07:15

Överexponerat kan vara både succe och misslyckande.

Förr kallade fotograferna det för "apbilder".


Mina bilder den här veckan är dygnsfärska.


 Pensè från frösådd förra året.

    Löv från en krukad ung Lönnplanta.


  

En köpebukett med Liljor har fått vara modell för den här bilden.


 Ytterligare överexponerat finner du här.

Av Flanören utmed Tolken - 23 maj 2010 07:00

   


En bild, tagen med den nya kameran, genom en treglasruta.

Vi har tre Domherrehanar, lite svårt att avgöra hur många honor, för det är bara framme en i taget.


Lördagen ägnades åt Maskrosbekämpning i alla gångar.

De flesta gångarna mellan landen är gräsbevuxna, men också ett tillhåll för Maskrosor.

Nu är de flesta borta.


Småstunder ägnades åt nya kameran som jag hämtade på "Posten".

Vet inte om det är inbillning, men jag tycker bilderna blir bättre.

Mycket lättmanöverrerad, på de områden jag lärt mig så här långt.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards