nabbsjuan

Alla inlägg den 19 maj 2010

Av Flanören utmed Tolken - 19 maj 2010 17:24

På tåget från Oslo till Hamar, slog det mig att det nog var lite mer trängsel och massor av Norska flaggor för några år sedan när OL arrangerades i Hamar och Lillehammer.

Ett arrangemang som folk är väldigt stolta över.

Det har de all anledning att vara.


Nu har vi suttit i enochenhalv timme och tagit del av "Internationalisering och globalisering ur Hedmarksperspektiv.

Får säga att det inte skiljer sig särskilt mycket gentemot VG-perspektivet.

Kina och Indien här med.

Eurokrisen slår inte lika hårt, men intäkterna minska för EURO-länderna har inte råd att köpa så mycket.


En Dekanus från Högskolan i Hedmark redogjorde för samarbetet över gränsen med Högskolan i Karlstad.

Inte särskilt annorlunda än annat högskolesamarbete, men det är klart, för att travestera Arve Opsal; det samarbete de hade, det hade de här.


Just nu tar vi del av ett stort turistprojekt, som heter "Vildmarksriket"

Hedmark är en stor friluftsregion, med mycket tillgängliga naturupplevelser och många hytter.

Nu ska man koppla ihop det här till "en dörr in".


När jag tittar mig omkring så ser jag representanter för politik, län och föreningsliv i Östfold fylke, Hedmarks fylke, Sör och Nordtröndelags fylken, Jämtland, dalarna och Värmland, med oss från Västra Götaland i mitten, det är så alla uppfattar sig själva.

Det sista lite skämtsamt.


På tal om skämt:

jag berättade under globaliseringsgenomgången, att i går på BRU, var det en som i sammenheng med Nordsjösamarbetet, sa, att Västra Götaland är en mycket stark spelare i Nordsjösamarbetet, för vi har en rik granne!


Skratt och stolthet, från de Norska vännerna.

Kanske kan det löna sig i kväll.

Jag är svag för single malt.

Av Flanören utmed Tolken - 19 maj 2010 10:24

En ny bekantskap har jag gjort idag. Åker med bus 4 you till Oslo.

Sedan SJ slutade köra Göteborg-Oslo går det bara tre tåg om dagen och inget passade oss.


Jag vet inte om det är värre att vara utan trosor i Tyrolen än utan kamera i Hedmark., det senare har drabbat mig.

Glömde kameran hemma, batterier och laddare ligger försmädligt i ryggsäcken.

Så det får bli motsatsen till ordlösa fotoutmaningar.

Bildlösa inlägg om jag inte hittar något passannde på nätet.


Vi passerar just nu genom världsarvstrakterna i Tanum.

Ett par äggochbaconmackor tillsammans med kaffe har stabiliserat näringssituationen.


Väl i Oslo  tar vi tåg till Hamar.

I eftermiddag är det projektgenomgång, lite lobbyverksamhet och så får vi väl lite mat innan vi lägger oss.


Resvädret är inte att klaga på, kortärmad skjorta.

Ska vara runt 18-20 grader i Hamar de här dagarna.


Interreg IV A-programmet, Sverige Norge; Here we comes.

Av Flanören utmed Tolken - 19 maj 2010 07:00

Mat-och dryck tema. Utrikes upplevt.

 

  

Macronförsäljerska på en marknad i Bayonne. 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards