nabbsjuan

Alla inlägg under mars 2010

Av Flanören utmed Tolken - 28 mars 2010 07:00

Nuvarande tema; Från A till Ö på mindre än en månad.


  

Är väl nästan skottpengar på snö numera, men jag dristar mig till med en bild på en "åretrunt växt".

Av Flanören utmed Tolken - 27 mars 2010 10:00

De kom en Stenknäck och knackade på.

"Är det mig ni har väntat på?

Här är jag nu."


   Sagolikt vacker och ståtlig fågel.

Den näbben knäcker fingrar.


Jag stod på tå innanför fönstert, för att komma över altankanten.

Det skiljer en meter på altankanten och marken där fågeln var.

Med 500 mm:s brännvidd, så får man in den i köket.

Av Flanören utmed Tolken - 27 mars 2010 07:00

Det har gått lite torka i den tematiska kreativiteten.

Har sett fotoutmaningar som följer alfabetet.

Jag behöver ju inte vara sämre.

Så, varje dag en bokstav, vi börjar väl på A så blir det R den 13:e april och Y på min 65-årsdag, den 19 april. Yrsel kan det ju bli, kanske!!!


Bildtema; Från A-Ö på mindre än en månad.


 

Avfall på Gare St Lazare i Paris. Att avfall drar till sig råttor är känt. 



Av Flanören utmed Tolken - 26 mars 2010 17:27

    


Idag i kvällingen hade jag två fåglar framme och åt av fågelmaten på marken.

Dåligt ljus, men Photoshop räddade situationen.

Fågeln i trädet var bara en svart silhuett, men jag har tryckt fram lite mer nyanser.

Den andra fågeln är inte det problemet, det är skarpt och bra, men jag lyckas inte idetifiera någon av dem.


Finns någon därute som kan hjälpa mig.

Ungfåglar kan det ju näppeligen vara.


Av Flanören utmed Tolken - 26 mars 2010 16:45

Hos Sinneskatten är fredagstemat-Tecken.


Det låg ganska nära till hands att ta fram en lammbild.

Djur brukar ofta beskrivas med färg och teckenfärg.

Min bild visar ett par dagar gammalt lamm. En av 3 i Tovas lammkull 2008.

Lammet i fråga är svart med vita tecken på huvud nos, svans och ben.


 

Svart med vita tecken på huvud, nos, svans och ben. 


Här kan du skåda fler tecken.

Av Flanören utmed Tolken - 26 mars 2010 14:18

 

Nyfikna hindar, mestadels dräktiga skulle jag tro. De brukar "kalva" i juni.

Tjurarna är inte mycket för världen utan sina kronor.

De har fällt och inte mycket har vuxit ut ännu, med de fyra bakre är tjorar med stortjuren längst till höger.


Var i Vänersborg på ett möte under förmiddagen.

Tog kameran med mig idag, för att inte missa rovfåglarna på elstolparna.

Missade enda rocfågeln, den gjorde ett slag, satt i ett buskage och åt upp sitt byte, utan att jag kunde komma till.

Sen återvände den till stolpen, men jag irriterade tydligen, så den svepte iväg utom fotohåll.

Jag hade Äsperedsfågeln kvar, det ska nog bli rovfågelsbilder ändå.

Däremot så gick det ett stort antal fåglar på ett fält, mellan Västra Tunhem och Åsaka.

  

Svanar i förgrunden, Kanadagäss och så en bamsegås, som jag inte kan artbestämma.


Mest framträdande var svanarna, men fler arter kunde konstateras.

Friherre Silverskjöld av Kobergs hjortar var inom fotoavstånd i bra ljus.

Så rent tomhänt behövde jag inte återvända, även om Äsperedsfågeln inte satt på pass vid sitt vanliga ställe.

Av Flanören utmed Tolken - 26 mars 2010 07:00

Veckans tema; Att se världen i svart och vitt, fritt tolkat av Flanören...

 


  

Smideshammare, som en gång drevs med direktverkande vattenkraft, på Bäckefors bruk.

Man kan fortfarande köpa handsmidda spikar på bruksmuséet .

Av Flanören utmed Tolken - 25 mars 2010 18:11

  

Den här backen, kommer efter snösmältningen, att vara lika vit igen. Av Vitsippor. Då är det riktig vår.

Bilden nedan visar en Bokplanta, som likt sina yngre artfränder har löven kvar. Effektfullt i solskenet mot den hyggligt vita snön.


Vi var till Göteborg idag, efter att ha gått Askanäsrundan.

Meningen med resan, var att hämta dottern efter jobbet och transportera hem diverse sanitetsprodukter.

Dels varor som rubriceras som varuprov, dels varor vi köpte i personalbutiken.

Hon jobbar på utvecklingsavdelningen på SCA i Mölndal.


   Men innan dess gjode vi stan lite grand och åt dagens lunch på Golden Days.

Deras lunch är någotenastående.

Soppa, salladsbord och varmrätt med kaffe efter, 85 kronor.

Salladsbordet går inte av för hackor, så det gäller att planera lika bra som inför ett julbord.


Väl ute på SCA så stod dottern med en vagn lastad med blöjbalar, till tre olika barn. Erik var ett av dem.

Bindor och lappar av olika slag.

Därefter gick vi in och handlade hushållspapper och toapapper.

Det fanns lite annat till personalpris, som följde med även. Bl.a en 3-pack strumpor till Erick och någon märkeskalsong till Max.

Även Flanören fick en flanellskjorta till nedsatt personalpris.

Bilen blev väl full, för att tömmas efter hand hos de olika avnämarna.


Nu gäller det att fortsätta äta, så vi förbrukar toapappret.


F.ö har Stenknäcken visat sig för första gången idag.

Den gick nedanför altankanten, så den kan mycket väl ha varit framme många gånger.

Men det blir en annan historia, en annan dag.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards