nabbsjuan

Alla inlägg den 9 februari 2010

Av Flanören utmed Tolken - 9 februari 2010 18:00

För några år sedan byggde samfälligheten en bod nere vid sjön.

Den fungerar som scen vid musikfesten, som serveringsrum på midsommar och skördefest.

Däremellan så förvarar vi maskiner, fårstängselatterialjer, kraftfoder m.m


  

    


Hittade en bild från en fin sommarkväll.

Boden var belyst av en nedåtgående sol.

Tog en bild nu, i midvinterns snö och kyla.


Sverige är fantastiskt, det är skillnaderna som gör det.

Skillnader som jag uppskattar, i motsats till de skillnader Alliansregeringen skapar, genom nedskattning.

Av Flanören utmed Tolken - 9 februari 2010 11:54

  

Måste varit en entusiast som ger sig ut på sjön under dessa omständigheter!!! 


Kände för att gå på idag.

Redan vid 10-tiden gick jag ner till sjön, laddad för storfiske, hade t.o.m en snöskyffel med mig för att skotta fram ljus som skulle locka fisken.


Visste att det skulle bli jobbigt att pulsa ut, men jag hade bestämt mig för kustnära fiske idag. Nära vår kust.


Väl ute på sjön, konstaterade jag att snötäcket hade tagit ut sin rätt.

Det hade tyngt ner isen, med påföljd att det var en 12-14 cm. vatten ovanpå, eller rättare sagt, snösörja.


 

På bilden ser man att det bildats 2 lager med is, vatten emellan. 

Detta var ett gammalt hål som jag återanvände.


Graningekängorna höll tätt, här fick de sitt eldprov.

Håller både väta och kyla ute.

Skaffade dem för 3 år sedan, kostade skjortan. men de håller mig ut och sköter mina fötter under svåra omständigheter.


Men det var inte riktigt njutbart.

Trots Graningekängornas förträfflighet, byggde jag upp "podier" för fötterna, så att de gick flott.


Fisken då?

Som rubriken antyder, så var det smått, om möjligt ännu mindre i snitt än när Max och jag var ute här om sistens.

Det var jag förberedd på, för det är på några branter längre ut i sjön, som de större går.

Inne vid land är det fjolårsäling, som inte har kommit längre ut ännu.


 

Fångsten var inte mycket att skriva hem till mamma om, men grannes katt får några munsbitar.

Hur det såg ut i fotspåren, framgår tydligt. 


Ensam ute och med beskrivna omständigheter så blev det bara någon timme.

Kroppen mår säkert bra av allt pulsande och en del att bära på.

Man får se till helheten, inte till detaljerna.

Av Flanören utmed Tolken - 9 februari 2010 07:00

Veckans tema:

Roffe Bengtssons, Vad er thet som kruper?


 

Några stadier högre upp i utvecklingsskalan än larverna.

En fjäril kryper på Max finger, Öland 2009. 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards