Direktlänk till inlägg 27 januari 2010
Glädjen är, fullt förståeligt, stor i Trollhättan med omnejd.
Spyker Cars köper SAAB.
SAAB läggs inte ner, man ska börja tillverka den nya 9:5:an.
Gott och väl så, men en svala gör ingen sommar, framför allt som den drivs med fossilt bränsle och ligger i "prestige"-segmentet.
Talet om 100000 bilar om året, ja t.o.m fler, är glädjerusiga drömmar, utan förankring i verkligheten.
Ska SAAB överleva och tillverka bilar i Trollhättan, måste man hitta fram till lättare, miljövänligare bilar.
Det satsas på många håll, för att ta fram alternativ, t.ex Västra Götalandsregionen har initierat ett projekt, "In Motion", som syftar till att ta fram säkrare, ekologiskt hållbara fordon, inte bara personbilar.
Men den avgörande satsningen kommer då SAAB själva sätter hela sin dokumenterat duktiga teknikerkår på det hållbara spåret.
När man är framme, har ett hållbart koncept, behöver man betydligt mer kraftfulla och kunniga ägare än Spyker Cars.
Trollhättan och övriga Västsveriges fordonsframtid ligger i hållbara lösningar och uthålliga ägare.
Vurmen och idylliseringen runt SAAB-bilarna ger inte de 40-50 miljarder som är förutsättningen för en långsiktig lösning.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|