nabbsjuan

Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Flanören utmed Tolken - 5 januari 2010 13:42

Var lite spänd på dagens isfiske.

De nya Mormyshkorna skulle testas.

En 20 minuters sparktur, så var jag i höjd med Vedholmen, den ö som ofta ligger mitt i mina bilder över Tolken.


  

I viken där vi parkerar sparkarna, ser det ut som en rangerbangård, med sparkspår. 


Visste var jag ville pröva.

"Experterna" säger att man måste ner till 10-11 meter så här tidigt, för att få tag på Abborre.

Som Sauk sa: "Jag är skeptisk".


Hittills har jag fått fisk mellan 3 och 5 meter.


Började på 3-3,5 meter.

Mormyshkan laddad med ett par Maggots.

Ingen ro att bekomma, bara veva, tror jag tog upp 6-7 Abborrar innan hålet dog.

Gick lite längre ut, 5 meter, samma visa. 6-7 Abborrar innan det dog.

Gick längre ut, dött, längre ut, dött.


Gick till den plats jag egentligen tänkt börja på.

Mormyshka, Maggot och 5-6 Abborrar upp.

Säsongens största Abborre.


  

Delar av dagens fångst. Anstränger man sig, kan man se den lilla Mormychkan nere till höger i högen. Uppe till vänster de två mörtarna. 


Fick också ett par Mörtar, de åker i frysen tillsammans med 2 andra och ska bli agn längre fram i vinter då Gädda, Öring och Gös är önskefisken.


Man klarar kyla och blåst så länge det nappar, men när ett hål dör, då blir det kallt.

T.o.m barhänt känner man inte kylan när det vevas upp fisk, men det kommer efter, som Arboga öl.


   Norrut, Store sjön, som ofta döljs av ön till vänster,  på mina bilder. Längst upp i bild, delar sig sjön i två tungor, som man ser från RV40, mellan Borås och Ulricehamn. 


I övrigt var det ensamt ovanpå isen.

En ensam skidåkare, inte ens några rådjur.

Däremot kunde jag konstatera att de har en överfart, där jag fotograferade dem härom dagen.

3 djur har lämnat åtskilliga spår i båda riktningarna.


F.ö mår man ganska bra av att sitta där ute på isen och filosofera.


Av Flanören utmed Tolken - 5 januari 2010 07:00


Veckans tema; utrikes arkitektur, som kommit i min väg.

 

  

Ponte Veccio, Florens, Italien.

Bron var den enda över floden Arno i Florens, som klarade sig från bombningar.

De allierade flygarna hade order att skona den.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards